Cada dia hi ha més d’un accident de trànsit provocat per la irrupció d’un animal a la xarxa viària interurbana de Girona. Durant l’any 2015 van registrar-se 572 sinistres viaris d’aquesta tipologia. La xifra ha anat augmentant any rere any, sobretot per la sobrepoblació de senglars, que són els principals causants d’aquests tipus d’accidents, que s’han incrementat en un 23,5% en només tres anys.

Les xifres del Servei Català de Trànsit (SCT) parlen per si soles. Durant el 2013 hi van haver 463 accidents; l’any següent, 470; i l’any passat se’n van registrar 572. L’estadística de Trànsit també revela que la majoria dels ferits que hi ha són lleus i només dos d’ells, el 2015, van ser greus. La majoria d’aquest tipus de sinistres viaris -prop del 90%- són per la presència de senglars, mentre que l’altre animal més atropellat sol ser el gos. També hi ha xocs per cabirols.

Forts danys materials

Cal dir, però, que solen ser accidents que bàsicament només provoquen forts danys materials, tot i que també han causat algun accident greu i fins i tot mortal. Un exemple és el primer accident de l’any 2015, que es va produir a Pals el 2 de gener i on va morir l’acompanyant d’un motorista. Aquell dia, a la C-31 va haver-hi un sinistre d’un turisme que va atropellar un senglar i l’animal va quedar al voral. El ciclomotor, que anava pel voral, va xocar amb el senglar i els dos ocupants van sortir projectats.

El 16 de juny del 2014 també es va produir un altre accident mortal que va tenir un senglar implicat, en aquest cas amb un atropellament de matinada. L’animal va quedar al tercer carril i un turisme que circulava pel carril esquerre va fer una maniobra evasiva. Com a conseqüència, el cotxe va bolcar i va morir un dels passatgers.

Des de fa un any, ha canviat la qüestió de la responsabilitat si es té un accident amb un animal de caça. Un canvi en la Llei de Seguretat Viària ha provocat que el responsable sigui el conductor. Abans, en canvi, la llei deia que hi havia tres responsables. Només hi ha dues circumstàncies que poden provocar que el conductor no sigui responsable: en primer lloc, que s’estigui fent una acció de cacera el mateix dia o dotze hores abans de produir-se el fet. Llavors, en seria responsable el titular de l’aprofitament cinegètic.

L’altre cas que ­exi­meix de responsabilitat al conductor és quan el titular de la via no té ben posada la senyalització o el tancament de la carretera. Llavors, la policia determina qui és el responsable.

El senglar és el responsable de la majoria d’accidents provocats per irrupció d’animals a la calçada. Uns sinistres que es concentren sobretot a la tardor i hivern, sobretot de nit.

Una de les vies que concentra més accidents és la C-66, tant al Baix Empordà com al Pla de l’Estany. Són zones on hi ha un gran nombre de sinistres viaris, i és que la presència de senglars va augmentant any rere any.

Mobilització al Baix Empordà

Al Baix Empordà, per exemple, l’Ajuntament de Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l’Heura promou una recollida de signatures entre els pagesos de la comarca per demanar a la Generalitat que intervingui davant de la proliferació de la població de senglars. L’objectiu és tenir controlada aquesta espècie, ja que actualment no ho està i causa importants danys, tant en el sector agrícola com a les carreteres, on provoca accidents de trànsit.