No és cap secret que les obres de desdoblament del tram de la N-II entre Medinyà i Orriols avancen a comptagotes. Aquests dies, però, la maquinària de l´UTE M. J. Gruas y Vías Construcciones (l´empresa subcontractada del Ministeri de Foment) ha posat una marxa més per avançar uns treballs que està previst que s´acabin, en el millor dels casos, l´any 2018.

Des que es va reprendre el desdoblament de l´obra, els treballs que s´estan fent per ampliar una carretera de 3,3 quilòmetres es desenvolupen a un ritme desesperadament lent. Però des de fa unes setmanes l´activitat ha augmentat. Això ho han notat tant els conductors que passen cada dia per aquest tram com els propietaris dels establiments de la zona. I observen que no és la primera vegada que aquest increment de l´activitat coincideix amb la proximitat d´unes eleccions.

En aquest cas, la nova cita electoral és la del 26 de juny, fruit de la impossibilitat dels grups electes per formar govern a l´Estat. En els últims dies, aquests aires de comicis s´han traduït en moviment de terres, grues i maquinària amunt i avall, camions plens de material i operaris feinejant fins i tot en dies rúfols i plujosos com els d´aquesta setmana.

Les obres convidarien a l´optimisme si no fos perquè, com ja ha passat altres vegades, quan sembla que els treballs finalment avancen, s´aturen de sobte per ordre de Foment. Principalment per falta de diners. Així ho reflecteix Marc Serret, propietari de l´hotel-restaurant Sausa. «Ens han dit que és una obra que es podria enllestir en 8 o 9 mesos però que tardarà tres anys. Treballen dues setmanes, després s´aturen. Després hi tornen... Fan uns quants moviments de terra per aquí, uns camions transportant sorra per allà, però avança molt poc», resumeix.

Segons indiquen els habitants de la zona, els mateixos treballadors de la N-II s´enfaden sovint per les interrupcions constants i per la falta de feina. «Si fos per ells, farien el tram de cop. Tenen massa temps per fer una feina molt concreta. S´avorreixen», assenyala Serret.

L´enuig dels operaris és compartit pels propietaris dels establiments afectats per les obres. El mateix Serret lamenta que ara, per entrar al seu hotel-restaurant, els cotxes que van en sentit nord han de girar per un trencant i fer la volta per una carretera mal senyalitzada. «M´han deixat tancat. A més, les expropiacions encara no s´han acabat de pagar, i els treballs a mitges han deixat terrenys en mal estat», indica. A la seva zona només hi ha una excavadora aturada i un camió que va traslladant terra d´una banda a l´altra de la N-II. Però mig quilòmetre més al nord, la feina de les màquines és molt més visible. A l´hotel-restaurant Can Maret asseguren que fa dies que les màquines treballen intensament davant del seu establiment. El motiu és, en part, la canalització d´una riera per sota de la carretera. Però els propietaris esperen que aquesta vegada «sigui la definitiva».

Les obres del tram entre Medinyà i Orriols es van començar el 2009 sota el Govern Zapatero. Un any després, els treballs es van haver de frenar pels ajustos pressupostaris. Romandrien aturats fins que el 2013 l´executiu de Rajoy va anunciar novament la licitació del tram per 11,8 milions d´euros. Les obres no es van reprendre fins a l´estiu de l´any passat, moment d´ençà del qual han anat avançant. Això sí, a batzegades que, curiosament, coincideixen amb èpoques electorals.