Els usuaris de Renfe a les comarques gironines van viure ahir amb resignació la primera de les quatre jornades de vaga que han convocat els maquinistes.

Els elevats serveis mínims de la jornada van mitigar els efectes adversos de l'aturada. El servei a Rodalies i Mitja Distància va funcionar al 66% la major part del dia. I al TAV la circulació es va reduïr al 72% i 63% en trens Avant.

En aquest sentit, els passatgers (que ja porten dies patint una vaga encoberta amb retards de fins a una hora) van concentrar totes les seves crítiques més a la falta d'informació de la vaga que no pas a la vaga en si. Segons els afectats consultats per aquest diari, molts usuaris es van queixar per la informació confusa o incompleta de la companyia estatal en relació a la vaga. Al matí, a l'estació del TAV a Girona diversos passatgers van expressar el seu malestar a través de les xarxes socials per la falta d'explicacions de Renfe o Adif per un tren que feia 30 minuts tard.

"Més de 30 minuts de retard a l'AVE Girona-BCN. No ens salvem ni els usuaris que paguem entre 15 i 40 euros per un trajecte de 40 quilòmetres", va piular a Twitter l'usuari Bernat Collell. O Maria P., una altra usuària que es queixava de "caos informatiu" a les línies d'alta velocitat.

Fonts de Renfe van informar que els serveis mínims es van complir en un 95% sense incidències importants. En aquest sentit, la companyia assegura que va posar a disposició de la pàgina web i dels mitjans la relació de trens afectats. La major part d'incidències a Catalunya es van concentrar a Tarragona, on la vaga va coincidir amb una avaria a Mont-roig que va provocar retards de més d'una hora.

Sancions a Renfe i Adif

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va aprofitar la jornada de vaga per anunciar que la Generalitat aplicarà expedients sancionadors a Adif i a Renfe per la "gestió inadequada" de la xarxa ferroviària catalana.

Durant la seva visita a les Terres de l'Ebre i després de reunir-se amb la Plataforma de Trens Dignes (PTD) de la zona, el conseller va qualificar de "negligents" les actuacions d'Adif i Renfe davant incidents com el que es va produir dilluns passat a Mont-roig que, a dia d'avui, segueix afectant tot el trànsit sud de la xarxa de rodalia.

"Nosaltres som els titulars del servei i, quan hi ha una gestió inadequada, hem de ser capaços d'anar per la via judicial", va dir Rull, que va atribuir l'incident de dilluns passat a un "problema de desinversió". L'avaria de Mont-roig seguia provocant ahir retards de fins a cinc hores en les circulacions que donen servei tant al camp de Tarragona com a les Terres de l'Ebre, cosa que, segons Rull, és conseqüència de l'existència d'"una xarxa mal mantinguda i sotmesa a uns nivells de desinversió alarmants". "No pot ser que en el tram més congestionat, amb via única, del sistema ferroviari català, pel que circulen mercaderies del Corredor Mediterrani, l'Euromed, els Talgo i els regionals, no hi hagi garanties davant un incident com aquest", va assegurar Rull.

A més, Rull va qualificar d'"inacceptables" els nivells de puntualitat ordinaris -sense incidents- de la zona, que estan per sota del 30%, i va demanar a l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif), "un calendari clar i cert de quan es resoldrà".

En aquest sentit, Rull va assenyalar que dels 306 milions d'euros d'inversió previstos entre el 2014 i el 2016 només han entrat en servei un 2%, i que només s'ha executat un 25% de les inversions que Adif tenia previstes a Catalunya per al 2015 i el 5% de les de Renfe.

Després dels últims incidents viscuts en les línies de mitja distància que uneixen les Terres de l'Ebre i Barcelona, la Plataforma de Trens Dignes ha convocat una manifestació per a diumenge que ve, dia 19 de juny, a les 11.15 hores a l'estació de l'Aldea en protesta per l'estat del transport ferroviari a la demarcació.