Les obres d'ampliació de la «carretera de la Vergonya» (N-141e) entre Salt i Bescanó, l'anomenat tram «de la Pilastra», s'acabaran l'any 2017. Així ho va anunciar ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, després d'una reunió que ha mantingut a Girona amb els alcaldes de la zona.

Segons Rull, el Departament ha prioritzat aquesta carretera per les seves «connotacions preocupants», amb relació a l'alta sinistralitat en aquesta via. Així, els treballs de millora del tram de la Pilastra (des de la primera intersecció de Montfullà fins al giratori d'entrada a Bescanó) es licitaran avui mateix, s'adjudicaran al setembre i tindran una durada de 12 mesos, amb un cost de 4,3 milions d'euros.

L'ampliació serà per la part de la muntanya: s'esbrossaran els marges, s'adreçarà el revolt de la Pilastra i s'ampliarà la calçada dels 6,5 metres actuals a una nova amplada d'entre 7 i 9 metres. Així, la via comptarà amb dos carrils de circulació de 3,5 metres d'amplada i dos vorals d'un metre cadascun. També es formarà una franja central zebrada de 60 centímetres que servirà de reforç de la separació de sentits i cunetes formigonades.

Aquesta actuació es complementarà amb la millora de la senyalització, el drenatge, la instal·lació de noves barreres de seguretat i l'aplicació de les mesures d'integració ambiental. La carretera N-141e té una longitud d'uns 11,5 quilòmetres i registra trànsits d'entre 8.500 i 13.500 vehicles diaris.

Per altra banda, Rull també va anunciar una altra obra de gran envergadura al territori: la variant d'Anglès. Consisteix en un «bypass» (drecera) entre la C-63 i la N-141per evitar que els vehicles pesants passin pel centre del municipi, i puguin enllaçar amb l'eix transversal. El conseller va detallar que l'objectiu és començar a redactar el projecte entre aquest any i el 2017, per fer la licitació i començar les obres a partir del 2018.

Pendent dels pressupostos

Aquesta obra tindrà un cost de 29 milions d'euros i Territori la considera «prioritària», però Rull va avisar que si no hi ha els pressupostos, els treballs es podrien quedar «limitats». «Estem prioritzant actuacions en base a la seguretat, la congestió, i el retorn econòmic i social elevat, que és el cas d'aquest eix».

Tanmateix, va insistir que «amb la limitació d'uns pressupostos prorrogats, podem actuar en matèria de seguretat en casos comptats», i per això, «necessitem molta més capacitat inversora».