Borrassà, Garrigàs, Pontós i Palau de Santa Eulàlia han dit prou. Els quatre pobles de l'Alt Empordà tallaran la N-II per reclamar a l'Estat que desencalli les obres de les dues interseccions que porten cap als municipis, i que s'han convertit en autèntics punts negres. Fa més de vint anys que esperen que el ministeri arregli els accessos, que obliguen els cotxes a creuar el carril contrari quan volen girar. Per més inri, les obres van començar finalment abans de les generals del desembre, però poc després es van aturar i ara ja fa més de mig any que no s'hi treballa. Per pressionar Foment, els veïns es plantaran al mig de la N-II els dies 15 i 28 d'agost. Si no se'ls escolta, ja alerten que intensificaran la protesta col·lapsant la rotonda que dóna accés a Figueres, a l'autopista AP-7 i a la Costa Brava.

Les obres per millorar les cruïlles de la N-II a Pontós i Garrigàs van començar abans de les eleccions del desembre. Els treballs es van adjudicar per 6,89 milions d'euros (MEUR). Per resoldre aquests punts negres, i evitar que els cotxes hagin de creuar el carril contrari a l'hora de fer els girs cap a l'esquerra, es preveien construir rotondes a banda i banda i connectar-les amb un pas elevat.

L'adjudicatària va començar l'obra per la cruïlla de Pontós. Poc després, però, els treballs es van aturar i la zona ja fa més de mig any que està empantanegada. El cartell que anuncia les obres, això sí, hi és. Més enllà de quatre tubs de formigó i terra remoguda, però, a la zona fa mesos que les màquines no hi treballen.

Els alcaldes dels quatre pobles estan tips de les promeses incomplertes de Foment i reclamen solucions immediates. El de Garrigàs, Josep Masoliver, va explicar que la zona és un "punt negre", perquè aquí s'hi han registrat molts accidents (alguns dels quals, mortals). Sense anar més lluny, l'alcalde va explicar que ara fa tres setmanes dos cotxes van topar a la intersecció del municipi.

Fa més de vint anys que aquests quatre pobles esperen la millora de les interseccions amb la N-II. El projecte, justament, es va deslligar del desdoblament de la nacional a l'Alt Empordà amb l'objectiu de tirar-lo endavant.

Ara, però, Masoliver va explicar que de nou es troben que Foment els ha deixat "de la mà de Déu". Segons va dir, a darrera hora hi ha hagut una modificació del projecte, que precisament afecta la intersecció de Garrigàs. Aquí, l'Estat ha decidit no fer un pas superior per la N-II, sinó inferior, i aprofitar la terra que s'extregui per emplenar el talús que s'haurà d'aixecar a la intersecció de Pontós. I això ha comportat eternitzar encara més la solució per a aquests dos punts de la nacional a l'Alt Empordà. "Foment s'escuda dient-nos que hi ha aquest modificat del projecte i que ara el govern està en funcions; però ja fa des de l'any 1991 que hi anem al darrere perquè es facin les millores", va concretar Masoliver.

Talls els dies 15 i 28

Els alcaldes i els veïns, farts dels incompliments del Ministeri, han decidit plantar-se. Per això, Borrassà, Pontós, Garrigàs i Palau de Santa Eulàlia tallaran la N-II els propers dies 15 i 28 d'agost a les set de la tarda. "Volem fer-ho com a mesura de pressió, perquè les obres es reprenguin d'una vegada per totes", va assegurar Masoliver.

L'alcalde ja va avançar que, si Foment no els escolta, intensificaran la protesta. Aleshores, es plantegen anar una mica més enllà i col·lapsar la rotonda que dóna entrada a Figueres des de la N-II, però que també distribueix el trànsit cap a l'autopista AP-7 i cap a la Costa Brava nord, ja que l'obra es va anunciar per primer cop l'any 2001 i ha passat molt de temps des de llavors.