L'Aeroport de Girona-Costa Brava ha acabat el juliol d'aquest any amb una crescuda del 2,1% de passatgers respecte al mateix mes de l'any anterior. És la primera vegada des de 2012 que la base aèria de Vilobí d'Onyar ha tancat un mes estiuenc amb números verds pel que fa al nombre d'usuaris. I tot això a pesar que Ryanair, la principal companyia que opera a l'aeròdrom, segueix amb la seva fugida registrant una caiguda de més de 30.000 passatgers respecte al juliol de 2015.

Com pot ser doncs, que malgrat aquesta sagnia per part de la companyia irlandesa l'aeroport hagi aconseguit tancar el mes amb més usuaris? La resposta la tenen les altres aerolínies que operen a Vilobí. L'expansió de Thomson Airways, Transavia, Jet2 o Pobeda Airlines i les altres empreses xàrter han salvat el mes i probablement salvaran la temporada d'estiu. En molts casos han aprofitat el forat de Ryanair per obrir mercat i establir relacions estables i duradores amb Girona.

En altres, han apostat per noves rutes o per antigues destinacions que havien funcionat bé, com el vol amb Moscou que des del juny ofereix la russa Pobeda.

Sigui com sigui, l'aposta ha donat resultat. El juliol del 2015 Ryanair va transportar 209.700 passatgers. Les altres companyies combinades (encapçalades per Transavia, Thomson i Jetair) van portar aproximadament 42.000 passatgers. Aquest mes passat, els números van ser els següents: Ryanair va seguir amb la seva tendència a la baixa i va transportar 178.000 passatgers; per la seva banda, les alternatives van enfilar-se fins als 79.000 usuaris. Novament, l'holandesa Transavia (que vola a Amsterdam i Roterdam) el grup de les «altres» amb 27.400 passatgers, seguida de l'anglesa Thomson Airways, que amb els seus destins a Londres, Bristol, Manchester, Birmingham i Glasgow ja ha registrat 15.100 passatgers.

Les noves línies

L'expansió de Jet2 a l'aeroport de Girona va ser la primera novetat de 2016. Al maig els responsables de l'aerolínia anglesa van assegurar que havien vingut per quedar-se amb l'objectiu de mirar de fer atractiva la Costa Brava als 24 milions de britànics que viuen a la meitat nord de la Gran Bretanya. De moment, sembla que les seves perspectives s'estan complint. Jet2 ja és la quarta aerolínia de l'aeroport en nombre de passatgers i ha transportat 9.800 usuaris aquest juliol.

L'altra novetat de l'any ha vingut de la mà de Pobeda Airlines, la filial de la poderosa Aeroflot russa, que amb un únic vol ja ha transportat 3.300 persones entre Girona i Moscou. Una companyia que també ha salvat el juliol a la base de Vilobí d'Onyar ha estat la polonesa Enter Air, que amb els seus vols xàrter a Varsòvia, Katowice i Gdansk ha aconseguit registrar més de 6.000 passatgers el juliol passat.

Tot i la crescuda en nombre de passatgers d'aquest juliol, l'aeroport de Girona acumula un balanç negatiu aquest 2016. L'any passat a aquestes alçades l'aeròdrom ja havia superat el milió de passatgers. Aquest any, però, el còmput se situa en 957.500.