La Generalitat ha estalviat més de 156.000 euros en un any gràcies a un pla pilot per gestionar de manera integrada la flota de vehicles públics. Amb el nou sistema, que es va posar en marxa al 2014, tota la flota es gestiona de manera integrada i el rendiment dels vehicles ha passat del 42%, el 2011, fins al 80% actualment.

Avui dia, la Generalitat disposa a Girona de 42 vehicles per als treballadors de l'Administració. Tots estan a l'aparcament soterrat que hi ha sota la seu del Govern. Abans del trasllat al nou edifici, que es va fer el 2010, cada servei territorial tenia els seus vehicles, els gestionava de manera independent i només els posava al servei dels seus treballadors. Amb el canvi al nou edifici, que integra tots els serveis de la Generalitat a Girona, el funcionament es va mantenir malgrat que tots els cotxes compartien el mateix pàrquing.

En aquells moments, l'any 2010, els índexs de rendibilitat -és a dir, el nombre de sortides que feia cada cotxe en dies feiners- era molt baix i se situava a l'entorn del 42%. Això vol dir que hi havia molts vehicles que es passaven dies i dies al pàrquing sense tenir cap ús.

Aquestes xifres s'expliquen per diversos motius. Per una banda, per l'excés de vehicles al parc públic (havien arribat als 58), l'estat inadequat d'alguns cotxes, les restriccions d'ús per motius funcionals o jeràrquics o el poc control dels costos de la mobilitat (hi havia treballadors que usaven els seus vehicles propis i facturaven el quilometratge). Per altra banda, també es va detectar que un dels problemes principals és que els vehicles estaven adscrits només a un únic servei territorial i això feia que la resta de treballadors no els podien usar.

Davant d'aquesta situació, el febrer de 2014 es va engegar aquest pla pilot per tal d'optimitzar els recursos i augmentar l'eficiència del parc mòbil de vehicles.

Amb una durada d'un any, el programa consisteix a unificar la flota, gestionar-la de manera integrada i permetre que els cotxes estiguin disponibles per a tots els treballadors, independentment del sector on treballin. Un any després, el pla es va avaluar i es van adonar que l'estalvi havia estat important, arribant a superar els 156.000 euros.

A més, l'índex de rendibilitat ha passat del 40% del 2012 al 79% durant el 2014 i el 80% el 2015. Això vol dir que hi ha menys cotxes parats i que tots es fan servir més.

Durant l'any de la prova pilot es van fer 5.934 reserves de vehicles oficials i, en aquests trajectes, es van realitzar 746.938 quilòmetres.

Valoració molt positiva

El delegat del Govern, Eudald Casadesús, destaca que els resultats han estat molt positius i que el nou sistema s'ha implantat molt bé entre els treballadors perquè la central de reserves per demanar un cotxe funciona de manera molt fàcil. També subratlla que el paper de l'administració és trobar les fórmules per gestionar de manera més eficient els recursos públics i remarca que aquest pla n'és un exemple.

Gran part de l'estalvi econòmic s'ha aconseguit perquè s'han reduït significativament les despeses en dietes per quilometratge, ja que ara hi ha vehicles suficients al parc mòbil i no cal que els treballadors usin els seus vehicles propis.

A més, aquest sistema també permet compartir vehicle si hi ha dues o més reserves que coincideixen en trajecte. Això ha permès reduir aproximadament un 10% els trajectes perquè ha augmentat la tendència de compartir cotxe.

A més, amb l'ús creixent de la videoconferència, s'han evitat desplaçaments a Barcelona per assistir a reunions. Això ha suposat un estalvi de 12.000 euros.

Abans d'implementar aquest projecte, el parc mòbil estava format per 58 vehicles, alguns dels quals no estaven en condicions òptimes. Ara, un cop superada la fase pilot, el programa es continua aplicant i actualment la flota s'ha reduït a 42 vehicles.