Cada dia menys de quatre trens de mercaderies utilitzen el tram Figueres-Perpinyà per creuar la frontera, mentre que 19.000 camions ho fan per carretera. "Encara estem lluny de les xifres de tràfic que eren l'objectiu", lamenta l'auditor del Tribunal de Comptes Europeu Fernando Pascual Gil, un dels autors d'un informe de l'organisme que denuncia el "rendiment insuficient" del corredor mediterrani.

"A Espanya, el 95% dels fons s'han dedicat en el període 2007-13 a projectes d'alta velocitat i les mercaderies potser no han estat la prioritat", diu Pascual Gil, que adverteix la CE que "cal una política coherent" per complir els seus propis objectius de transport ferroviari de mercaderies.

En els tres primers anys de funcionament de la connexió ferroviària Figueres-Perpinyà, del 2011 al 2013, el nombre anual de trens de mercaderies va ser de 357, 636 i 931, respectivament, davant de l'objectiu de 8.665 trens de mercaderies marcat pel primer any i el de 19.759 previst pel 2019. "Físicament la secció internacional està construïda, els diners no han desaparegut, però és veritat que quan fem referència al tràfic de mercaderies, està molt per sota de "les expectatives", assenyala Pascual Gil.

L'auditor del TCE culpa "els problemes de coordinació entre l'estat francès i Espanya" dels mals resultats d'aquest tram, assenyalant en concret que de la part catalana "encara queda per connectar la línia a determinats ports o indústries". La connexió del Port de Barcelona "s'ha començat, però en queden d'altres, com la de Tarragona, o la de les indústries" concretes, destaca Pascual Gil. "Per veure els resultats la línia completa i la connexió a tots els ports propers i a les indústries s'ha de fer. Implica temps, o és una qüestió de prioritats", indica.

"En termes de finançament comunitari, més fons europeus han estat dedicats a Espanya a l'alta velocitat que a les necessitats del transport de mercaderies en ferrocarril", assegura l'auditor. En aquest sentit, avisa que les empreses poden perdre competitivitat. "Si el ferrocarril no aconsegueix complir amb les expectatives de les indústries, es veuen obligades a utilitzar el transport per carretera, que probablement sigui el més contaminant", destaca.