La consellera d'Ensenyament de la Generalitat, Meritxell Ruiz, considera que les revàlides de la Lomce no tenen sentit pedagògic perquè condiciona un títol a un examen, i no es té en compte l'evolució que ha tingut un alumne i, per tant, es deixa de banda la funció «social» de l'escola. Ruiz va reiterar ahir que aquestes revàlides no es faran a Catalunya sinó que es tornaran a fer les competències bàsiques, seguint el que marca Europa i «defensa fèrria» de la LEC, una llei molt més «avançada», segons Ruiz, que la Lomce. La titular d'Ensenyament confia que, un cop hi hagi govern a Espanya, la llei canviarà i amb aquest fet, també les revàlides. De fet, va recordar que el ministre ja ha fet «un pas enrere» i enguany les revàlides que facin altres comunitats autònomes no tindran validesa acadèmica.

Ruiz va destacar que el curs comença amb normalitat, amb més docents i més alumnes, i també més recursos. Amb tot, va reconèixer que els pressupostos havien previst més millores però que s'ha hagut de «reprioritzar» perquè no s'ha disposat del nou pressupost. Per això, per exemple, els substituts han arribat dos dies abans de començar el curs als centres.

La titular d'Ensenyament va assegurar que en matèria, precisament, de substitucions, mai no han aplicat a Catalunya la normativa espanyola literalment, i va confiar que en el pressupost de 2017 es pugui millorar.

Projectes innovadors i llengua

Els projectes innovadors i el plurilingüisme també caracteritzen aquest nou curs escolar. Ruiz va dir que el 60% dels centres ja fan assignatures en català, castellà, anglès i una segona llengua estrangera. Considera però, que no es pot parlar de percentatges sinó garantir la competència lingüística perquè pugui anar aprenent altres llengües. Ruiz va dir que cal preparar el professorat i que en aquest sentit, a Catalunya s'està avançant. La consellera va destacar que els projectes competencials als centres guanyen terreny a Catalunya i que cal entendre la innovació com a instrument i no com una finalitat i per tant, l'objectiu ha de ser tenir millors resultats.