El ministre de Foment en funcions, Rafael Catalá, va admetre ahir que l'Estat haurà d'indemnitzar TP Ferro perquè així ho recull el contracte de concessió. Poques hores després que el jutge enviés la concessionària del túnel del Pertús a liquidació per no haver pogut renegociar el seu deute, el titular de Foment va recordar que el ?contrac?te preveu que, en cas de fallida, els executius espanyol i francès haurien d'assumir «la responsabilitat patrimonial, que és el rescat de la infraestructura», a més «d'indemnitzar la concessionària per les inversions fetes i no recuperades». Una quantitat que els administradors concursals estimen que ascendeix a 450 milions d'euros i que si no hi ha acord, s'haurà de dirimir al tribunal d'arbitratge de Brussel·les (que pot trigar anys a resoldre-ho). Catalá també va lamentar que la crisi econòmica hagi «impactat» de ple damunt el trànsit ferroviari de la línia d'alta velocitat i hagi tirat enlaire la previsió de trens que es calculava que passarien pel tram transfronterer del TAV.

«La concessió administrativa es va fer perquè dues empreses fessin les obres i després explotessin el túnel i financessin els costos», va insistir Catalá. Ara bé, la realitat ha quedat molt lluny d'allò que es va posar sobre paper. A TP Ferro, formada a parts iguals per l'espanyola ACS i la francesa Eiffage, no li han sortit els números perquè el pas de trens no s'ha aproximat, ni de bon tros, a la previsió que es va fer. «Pràcticament, els trens que passen permeten atendre les despeses d'explotació, però no hi ha fluxos per finançar la inversió que les empreses van dur a terme», va remarcar Catalá. De fet, TP Ferro ha arribat a acumular un deute de 557,2 milions d'euros, dels quals pràcticament 392 milions corresponen a bancs i a fons d'inversió.

El ministre de Foment en funcions va fer ahir a la tarda aquestes declaracions després que al matí el Jutjat Mercantil de Girona enviés TP Ferro a liquidació, ja que l'empresa no ha pogut renegociar el deute de 557 milions que arrossegava. De fet, la junta de creditors d'ahir on s'havia de votar la proposta que va presentar TP Ferro per sanejar números no es va ni arribar a celebrar perquè no hi havia prou quòrum. Inevitablement, això condueix a la fallida de l'empresa. Per això, els estats espanyol i francès ara hauran d'assumir la gestió del tram transfronterer d'alta velocitat. El director general de TP Ferro, Petros Papaghiannakis, va assegurar ahir que s'ha fet «tot el possible» durant més de dos anys per evitar la fallida. També va avançar que el pas de trens del TAV està garantit.

El cas és que davant la imminent liquidació, tant Adif com la seva homòloga francesa SNCF ja estan ultimant la constitució d'una nova societat que gestionarà el túnel del Pertús de la línia d'alta velocitat.

El pla de viabilitat rebutjat

Per sortir del forat, el pla de viabilitat que TP Ferro proposava incloïa mesures a curt i a llarg termini. D'entrada, per poder afrontar el dia a dia, l'empresa volia refinançar-se a través d'un nou crèdit atorgat pels socis que formen la concessionària. Tot i això, el deute multimilionari que arrossega no s'hauria començat a retornar fins d'aquí a deu anys. Una part, com a mínim 100 milions, a través d'un únic pagament. El deute restant s'hauria capitalitzat i s'hauria convertit en crèdits participatius, que s'haurien anat retornant durant els anys que quedaven de concessió.

Malgrat tot, bancs i fons d'inversió van rebutjar de ple la proposta. De fet, no van permetre ni que s'arribés a votar perquè, segons estableix la llei, per constituir la junta de creditors cal que com a mínim el 50% d'ells facin saber al jutge la seva voluntat de participar en la votació. La immensa majoria (més del 90%) van decidir no votar la proposta de viabilitat presentada per la concessionària; en conseqüència, la junta de creditors d'ahir no es va poder ni constituir ni celebrar.

Per tant, la fallida de TP Ferro ja és un fet. Només falta que el Jutjat Mercantil dicti la interlocutòria de liquidació de l'empresa, un tràmit que és qüestió de dies o fins i tot d'hores. Això suposa que l'actual consell d'administració de TP Ferro desapareixerà i l'administració concursal agafarà les regnes.