L'AGI, l´entitat que agrupa Generalitat, Diputació, Ajuntament i Cambra de Comerç de Girona, va celebrar ahir una reunió extraordinària durant la qual va assegurar que aquestes perspectives marcaran «un punt d'inflexió» a l'aeroport de Girona a partir de l'any vinent. L'associació també va xifrar en 2 milions el nombre de passatgers que passaran per Vilobí d´Onyar l'any que ve, un fenomen que atribueix a l´auge de les companyies alternatives a Ryanair.

El delegat del Govern, Eudald Casadesús, va recordar que aquest estiu ja s'ha començat a recuperar trànsit, i que el 2017 serà quan l'aeroport torni a superar el llindar dels 2 milions després d'exercicis en què els turistes «havien baixat de manera ininterrompuda».

Per la seva banda, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, va subratllar a més que aquest passatge es quedarà al territori. «El creixement de l'aeroport del Prat influirà positivament a Girona i a Reus», precisa. Per a Font, és ara quan Girona realment operarà com una «quarta pista» de l'aeroport barceloní, ja que el creixement de vols internacionals que viurà el Prat (entre d'altres, amb Amèrica o Àsia) faran que les companyies de baix cost hi tornin a apostar. «Sens dubte l'aeroport de Girona continuarà augmentant segur durant els propers quatre o cinc anys», subratlla.

Al costat d'això, Font també va insistir que cal deixar de comparar les xifres de passatgers de l'aeroport de Girona amb les d'ara fa vuit anys, quan l'equipament va assolir els 5 milions. «Era una època en què Ryanair només operava a Vilobí, i, de tots aquests turistes, només 1 milió es quedava a la demarcació», va precisar. «Ara, però, ja podem dir que tots els 2 milions que hi aterrin es quedaran a passar les vacances aquí, i això suposa un potencial de creixement important per a l'economia gironina», insisteix.

Font també va insistir en el fet que, amb l'aterratge de noves companyies, cada cop menys Vilobí d'Onyar és «monocultiu» de Ryanair. Tot i que la companyia irlandesa continuï concentrant el gruix de les operacions, el secretari d'Infraestructures va destacar que la competència d'altres aerolínies -sobretot, amb el mercat britànic- l'han fet «reaccionar».

I com a prova, va recordar que de les nou noves rutes que Ryanair farà l'estiu vinent des de Girona, vuit són amb el Regne Unit. Durant la reunió extraordinària, l'AGI també va acordar prorrogar un any més el conveni que tenen amb les diferents companyies aèries per fer promoció del territori. S'insereixen anuncis a la megafonia dels avions o bé mitjançant les pàgines web. «I això no només es fa amb Ryanair, sinó amb totes les companyies aèries», va insistir el delegat del Govern, Eudald Casadesús.

Deu companyies

La quantitat que es destina a cadascuna de les promocions es fa en funció dels passatgers que cada companyia aporti a Vilobí d'Onyar. Per al 2017, l'AGI destinarà un pressupost de 5,4 milions d´euros a aquestes accions.

A l'anunci de dimecres de Rya­nair, que per primer cop en set anys recupera vols, ahir s'hi van sumar les previsions de la resta de companyies que hi operaran. En total seran deu: Rainbow Tours enllaçarà l'aeroport de Girona amb quatre de Polònia. Durant la temporada d'estiu augmentaran les freqüències setmanals (passant de quatre a sis) i preveuen incrementar el número de passatgers en un 275%. A aquest llistat s'hi afegeixen altres companyies com Jet2, Pobeda Airlines (que vola a Moscou), TUI, Corendon Airlines, Transavia, Jetarfly o Adria Airways. Entre d'altres destins, volaran a Bèlgica, Lituània, Holanda i, de nou, al Regne Unit.