Girona comptarà amb un radar de tram per cada 261,5 quilòmetres de xarxa viària quan tots nou estiguin en funcionament. En aquests moments només n’hi ha cinc en marxa a les carreteres de la demarcació, però s’incrementaran amb quatre més quan el Servei Català de Trànsit (SCT) decideixi inaugurar els dos de la N-II a l’Alt Empordà i els dos de la C-66 entre el Gironès i el Baix Empordà.

La xarxa viària de les comarques de Girona, per tant, serà la que tindrà un radar de tram per cada menys quilòmetres de Catalunya. I és que actualment -segons les dades de l’Idescat del 2015- la demarcació de Girona compta amb 2.353,6 quilòmetres de xarxa viària on aquest any hi haurà desplegats nou radars de tram en funcionament. Per tant, per cada 261,5 quilòmetres hi haurà un aparell d’aquesta tipologia, que el que fa és registrar les matrícules dels cotxes a inici i final de tram a través de càmeres i si se supera la velocitat mitjana permesa se sanciona el conductor.

Els nous aparells previstos a Girona estaran situats a la N-II i a la C-66. Aquest últim aparell, el que està ubicat entre el Gironès i el Baix Empordà, ja es troba en fase de proves. Pel que fa al que ha d'anar ubicat a l'Alt Empordà, al seu pas per la N-II entre Agullana i Capmany, gairebé no té ni muntada l'estructura. L’SCT va explicar fa uns dies que entraran en funcionament quan ho facin tots els del paquet de deu que es va licitar en conjunt.

A les comarques gironines ja hi ha cinc radars d'aquesta tipologia funcionant. En concret hi ha aparells ubicats a la carretera N-II, a la coneguda popularment com a variant de Girona, i l'altre està instal·lat a la C-65 entre Cassà de la Selva i Llagostera.

L’altre punt de Catalunya que seguirà Girona pel que fa a la concentració de radars de tram en ­menys quilòmetres de carretera és la província de Barcelona. Actualment -segons figura en el llistat públic del Servei Català de Trànsit sobre els radars de tram en funcionament-, aquesta demarcació té vuit aparells cinemòmetres de tram i en tindrà quatre més.

A Barcelona, més radars

Això suposarà que Barcelona compti amb 12 aparells d’aquesta tipologia a les principals vies, sobretot al Vallès i el Llobregat. D’aquesta manera Barcelona és el punt de Catalunya amb més aparells, distribuïts pels 3.975,4 quilòmetres de xarxa viària que són competència de la Generalitat, l’Estat i Diputacions. Els usuaris de les vies se’n trobaran un per cada 329,7 quilòmetres quan els nous funcionin.

La zona amb menys radars de tram és la demarcació de Lleida. En aquesta part de Catalunya hi ha dos radars de tram situats entre els 2.910,4 quilòmetres de xarxa viària. No hi ha previsió que cap aparell d’aquesta tipologia de tram entri en funcionament en aquesta demarcació durant aquest any.

Finalment, Tarragona és el punt on aquestes estructures estaran més distanciades, malgrat tenir-ne tres en funcionament. N’hi ha dos més que en breu s’estrenaran.

A tot Catalunya aquest 2016 hi ha un paquet de 10 radars de tram que començaran a funcionar: hi ha els quatre de Girona i sis aparells més que estaran situats a l'autovia A-7 a Tarragona (entre Vila-seca i Altafulla), a la carretera C-16 a Cercs (entre Bagà i Berga) i en un altre punt de la carretera C-16 a Sant Cugat del Vallès (entre Terrassa i Barcelona).

Aquests aparells busquen que els vehicles mantinguin sempre la mateixa velocitat màxima i evitar que els conductors frenin quan saben que es trobaran un radar i que llavors segueixin conduint per sobre del que està permès.