Hi ha vida més enllà de Ryanair. I, a jutjar per la tendència d'aquest any, aquesta prolifera a l'aeroport de Girona-Costa Brava. Les aerolínies alternatives al gegant irlandès han anat a l'alça aquest estiu a les comarques gironines.

Així ho corroboren les estadístiques d'Aena corresponents a la temporada alta de 2016. La base aèria de la demarcació ha comptat amb 14 grans aerolínies (les que transporten més de 1.000 passatgers en un any), el doble respecte a la temporada passada, i aquestes han portat 112.000 passatgers més.

En percentatges la xifra és reveladora: l'any 2015, Ryanair era el responsable d'aproximadament el 89,7% del trànsit de viatgers a la demarcació de Girona de gener a octubre i un total de set companyies, liderades per l'holandesa Transavia, es repartien el 10,3% restant. Dels 1,6 milions de passatgers que van passar per Vilobí d'Onyar en aquest període, 172.000 van volar amb aquestes companyies alternatives.

Aquest any la cosa ha canviat, i de quina manera. L'aportació de Ryanair ha caigut fins al 82% percentual, i el 18% restant se l'han repartit aquestes 14 aerolínies. El nombre de passatgers en temporada alta ha estat d'1,5 milions, però les altres companyies han portat 284.000 passatgers, un nombre major a expenses de Ryanair.

Si volem parlar d'aerolínies alternatives hem de començar per Transavia. L'aerolínia holandesa pertanyent al grup Air France-KLM és a l'aeroport de Girona des de fa almenys 12 anys i sempre ha operat a l'ombra de Ryanair. En els últims anys s'ha posicionat indiscutiblement com a segona companyia de l'aeroport en nombre de passatgers en temporada d'estiu, transportant prop d'un milió de persones des de 2004.

Aquesta temporada, Transavia ha fet un dels seus millors registres, portant 104.885 viatgers en dues rutes entre Girona i les ciutats holandeses d'Àmsterdam i Rotterdam.

El pastís britànic

Acompanyant Transavia hi ha la britànica Thomson Airways. És la tercera major aerolínia del Regne Unit i també ha estat volant a Girona des del boom de les companyies low cost. Amb 66.000 passatgers, Thomson ha estat la tercera companyia de Vilobí d'Onyar i una de les tres grans que ofereix connexions amb la que avui es pot considerar la joia de la corona de les destinacions europees: el Regne Unit. El que està passant amb les illes britàniques és un fenomen digne d'estudi. No hi ha actualment destí que tingui més competència que els països anglosaxons. El Brexit pot portar incerteses, però segur que no farà minvar les ganes dels britànics de sortir del seu país per vacances. A més, la inestabilitat a l'Orient Mitjà i a la franja sud del Mediterrani ha disparat la demanda turística del Regne Unit cap a llocs més «segurs», com la Costa Brava.

Això explica la irrupció de Jet2. La quarta companyia que ha transportat més viatgers a l'aeroport de Girona aquest estiu (36.120) és també la que té més projecció. Aquesta aerolínia anglesa, meitat touroperador meitat companyia regular, ha fiat tota la seva aposta al públic del seu país i ha ampliat la seva oferta de vols gironins amb les illes britàniques de cara al 2017. El desplegament de Jet2 ha estat de tal envergadura que ha fet saltar les alarmes de Ryanair, que s'ha vist obligada a deixar de desatendre Girona i augmentar l'activitat oferint exactament els mateixos vols que Jet2 a Leeds, Manchester o Edimburg, per exemple.

Per molt que el cap de comunicació de Ryanair, Robin Kiely, afirmés aquest setembre que «Jet2 no és competència. Si ho fos, hauriem d'apujar les tarifes», el cert és que el gegant irlandès està marcant en curt el seu competidor anglès, per alegria dels responsables aeroportuaris gironins.

Una porta a Moscou

Un altre motiu que té l'aeroport per estar content és una nova porta oberta amb l'est d'Europa. Vilobí va perdre les seves rutes amb aquella regió de la mà de WizzAir, però aquest any n'ha recuperat una de significativa: el vol a Moscou. Pobeda Airlines, filial del gegant estatal rus Aeroflot,Pobeda Airlines, filial del gegant estatal rus Aeroflot va anunciar al juny i gairebé per sorpresa l'inici de les operacions entre Girona i la capital de Rússia per tot l'estiu. L'aposta ha anat bé, ja que Pobeda ha decidit renovar amb l'aeroport de cara a aquest hivern i probablement també ho faci per la propera temporada.

La llista d'aerolínies alternatives la completen altres companyies, principalment xàrter, que ofereixen paquets turístics: Enter Air (a Polònia), Thomas Cook i Small Planet (Regne Unit), JetAir (Països Baixos), Adria Airways i Air Serbia (Balcans), Corendon i TUI Airlines (Països Baixos), WizzAir (Europa de l'Est), Air Malta (Malta). Les institucions gironines es freguen les mans amb aquest canvi de tendència. Prova d'això és l'augment pressupostari de 613.000 euros que la Diputació ha atorgat al Patronat de Turisme preveient un augment sonat de passatgers al 2017.