El trànsit de mercaderies de la línia ferroviària d'alta velocitat entre Figueres i Perpinyà no és rendible. El problema s'ha fet evident amb la fallida (i posterior liquidació) de TP Ferro, l'empresa que gestiona el túnel del Pertús per on passen els trens d'alta velocitat. Conscient de la situació, la Unió Europea (UE) ha posat el focus en aquesta qüestió. El coordinador de la Comissió Europea en el corredor mediterrani, Laurens Jan Brinkhorst, va crear a principis d'aquest any un grup de treball específic per estudiar el trànsit de mercaderies d'alta velocitat entre Figueres i Perpinyà.

Brinkhorst va prendre aquesta decisió una vegada la Comissió Europea havia arribat a la conclusió que en el tram transfronterer Figueres-Perpinyà les dificultats es plantegen «únicament en el transport de mercaderies i no en el de viatgers». «Mentre els trens de passatgers només circulen per la línia d'alta velocitat, plenament interoperable, els de mercaderies també circulen per la xarxa ferroviària convencional en la qual prevalen els sistemes nacionals, sobretot de senyalització», va exposar la Comissió.

Després d'uns mesos, el grup creat per Brinkhorst ha detectat «diversos» problemes tècnics en aquesta connexió ferroviària. «Alguns d'aquests, en particular els que es refereixen al subministrament elèctric dels trens de mercaderies pesants, s'han pogut resoldre», ha explicat aquesta setmana la Comissió Europea, en una resposta a una pregunta parlamentària que havia fet l'eurodiputat Francesc Gambús. Pel que fa a la resta de problemes, els que «queden pendents», s'estan estudiant «des dels organismes competents dels dos estats membres afectats». Tot i això, en la resposta no s'han detallat quines són les altres dificultats detectades.

Rendiment insatisfactori

Així mateix, en una altra resposta -a una pregunta parlamentària conjunta que havien fet alguns eurodiputats catalans-, la Comissió ha deixat clar que comparteix «la posició global» del Tribunal de Comptes de la UE, que ha considerat que «el rendiment del transport de mercaderies per ferrocarril a Europa segueix sent insatisfactori». El cas és que el Tribunal de Comptes va publicar un informe aquest any en el qual va alertar, entre altres aspectes, que «no s'han complert els objectius» del tram Figueres-Perpinyà d'alta velocitat, ja que va determinar que «menys de quatre trens de mercaderies» utilitzen diàriament -de mitjana- aquesta línia.

Aquest informe també va calcular que en el tram Figueres-Perpinyà, el cost d'accés a la línia és sis vegades superior per a un tren que per al nombre equivalent de camions que es desplacen en el mateix recorregut per autopista. Per això, en la resposta anterior, la Comissió ha aprofitat per recordar que «el trànsit de mercaderies per ferrocarril té un paper fonamental en el sistema de transport del futur». Fins i tot, ha estat taxativa: «La Comissió ha emprès diverses iniciatives per corregir aquesta situació, però també es necessita la ferma voluntat política dels estats membres», ha conclòs en la seva declaració.