Quarts de nou del matí d´ahir dissabte a Portbou. Arriba el tren nocturn que uneix París amb la localitat. És l´últim que ho farà. L´empresa ferroviària pública francesa SNCF ha decidit eliminar aquesta connexió de la seva graella en una actuació de retallades de rutes nocturnes que consideren poc rendibles i entre les quals també hi ha la que uneix Cervera de la Marenda i Perpinyà amb París de nit, que també feia ahir el seu últim viatge.

Una decisió que, d´entrada, suposa la pèrdua de 20 llocs de feina però també la fi de l´única connexió matinal que té el país gal amb la frontera catalana, a banda del TAV. Les associacions, sindicats i usuaris van protestar ahir a Portbou i Cervera de la Marenda pel que consideren la pèrdua de la connexió entre la Catalunya Nord i el Principat.

Els actes es van iniciar poc després de les vuit del matí d´ahir a l´estació de Portbou, amb l´arribada de l´expedició que anava al tren. La nit de divendres, però, a l´estació de Perpinyà s´hi van aplegar desenes de persones i uns músics van oferir una actuació per acomiadar l´últim tren en direcció a París i protestar per la supressió d´aquesta altra línia.

El president de l´Associació Defensem el Tren de l´Empordà, Josep Maria Loste, va alertar ahir que ara no hi ha cap interconnexió amb França fins a dos quarts de dotze del migdia. «La gent que vulgui anar a Llançà, Figueres o Barcelona des de la Catalunya Nord, no pot anar-hi al matí, va manifestar, com sí es podia fer fins ara gràcies al tren nocturn, que arribava aquí a primera hora.

En el mateix sentit es va pronunciar el representant de CGT, Didier Aragon, que va assegurar que la pèrdua de llocs de feina no és l´única conseqüència que té la decisió. «És molt fàcil tenir connectada la Catalunya Nord amb el Principat, però cal que els polítics ho vulguin», va dir a la concentració que va reunir mig centenar de persones.

A l´acte també hi va ser l´alcalde de Portbou, Josep Lluís Salas, que va mostrar-se molt crític amb la supressió d´aquest servei i va destacar la importància que el tren té per a la zona. «Portbou va néixer amb el ferrocarril», va insistir, tot lamentant que «sembla que hi ha algú que vol fer desaparèixer les estacions petites com la nostra o Cervera». Amb tot, l´alcalde va traslladar el suport de municipis com Elna, Llançà o Colera, que també es beneficiaven d´aquest tren.

La protesta es va traslladar a dos quarts de deu a Cervera, on es va fer una manifestació pels carrers del municipi i al passeig marítim es va fer una lectura de manifestos per part de l´associació en defensa del tren i els diferents sindicats i, finalment, a l´esplanada del costat de l´estació es va fer un acte reivindicatiu amb presència d´alcaldes, membres del Consell General dels Pirineus Orientals i els representants sindicals de nord i sud. Entre ells, hi havia UGT i CCO que es van desplaçar a l´altra banda de la frontera per «estar al costat dels companys francesos».

En aquest sentit, el secretari general de CCOO a les comarques gironines, Bartomeu Compte, va recordar que a qui més afecta la decisió és els treballadors d´un i altre costat de la frontera. A més, va dir que «si volem unir el ­territori ens cal fer una via ferroviària entre Perpinyà i Figueres important».

Al seu entendre, el TAV «no és la fórmula» per estimular l´economia de la zona. «Hem de tenir en compte que són les rodalies i el transport de mercaderies qui crea riquesa», va dir tot afegint que si el Govern francès no restableix la línia, seguiran pressionant per aconseguir que es retorni el que consideren un «servei bàsic» pels ciutadans. «No pararem i menys tenint el suport de totes les associacions d´usuaris», va dir. Precisament, l'associació Defensem el Tren va elaborar un comunicat on es defensa que «el tren convencional és vital per a la cohesió social del territori».