L'hivern es preveu cru a l'aeroport de Girona-Costa Brava. Les dades d'Aena corresponents al mes de novembre confirmen que la temporada baixa ha arrencat amb només 50.000 passatgers, 12.000 menys que l'any passat.

Aquests són els pitjors números que registra la base gironina des de l'arribada de Ryanair l'any 2002. Era d'esperar, ja que Vilobí d'Onyar s'ha quedat amb només deu destins regulars (nou de la companyia irlandesa i un de Pobeda Airlines) per passar els mesos més freds de l'any.

L'última gran retallada de vols de Ryanair es va forjar a principis de 2016, quan l'aerolínia va reduir la seva programació de 13 a 9 rutes durant els mesos de novembre a març.

Això ha donat com a resultat una lògica davallada del nombre de passatgers aquest novembre, el primer mes de la temporada baixa. El trànsit d'usuaris ha caigut un 20% respecte a l'any passat, quan els 62.000 passatgers ja van marcar un mínim històric de viatgers. Però a mesura que retrocedim en el temps la patacada agafa una dimensió més desastrosa.

L'any 2012, per exemple l'aeroport va tancar un novembre amb el doble de passatgers que aquest any, fregant els 100.000. Dos anys abans, durant el novembre del 2010 van passar per la terminal del Girona-Costa Brava el doble de passatgers que al 2012 i el quàdruple que enguany. Eren els temps en els quals Ryanair era responsable de convertir un municipi com Vilobí en el lloc de pas anual de 5 milions de persones.

Però anem més enrere. El 2007 l'aerolínia irlandesa va transportar la major part dels 371.000 usuaris del novembre. En aquells 30 dies el trànsit va ser més intens que en qualssevol dels mesos de la temporada alta d'aquest any.

Si res canvia, la previsió és que en els propers quatre mesos la situació sigui igual o fins i tot pitjor.

Les destinacions

Les connexions que ofereix Ryanair aquest any són: Eindhoven, Frankfurt, Baden Baden, Pisa, Wroclaw, Cracòvia, Bratislava, Rabat i Malta. Per la seva banda, Pobeda Airlines manté fins la primavera el seu vol a Moscou.

L'aeroport té la mirada enfocada al març de 2017. L'anunciat augment de rutes per part de Ryanair i d'altres aerolínies s'hauria de traduir forçosament en un augment del nombre de passatgers. La instal·lació aeroportuària els necessita com l'aigua per sortir de l'UCI i recuperar uns números propers als dos milions de passatgers anuals.

Ara la incògnita és saber si les companyies només apostaran per Girona a l'estiu o també ho faran la resta de l'any. El responsable de comunicació de Ryanair, Robin Kiely deia al setembre que Girona havia deixat de ser una escala cap a Barcelona per convertir-se en una destinació final per si mateixa. El que no va aclarir és si els europeus podran gaudir d'aquest destí independent només quan fa sol i calor, o si també quan baixen les temperatures.