ERC ha posat al descobert aquest dimecres que Abertis, la concessionària de l'AP-7, ha de pagar a partir d'ara el 100% de l'Impost sobre els Béns Immobles (IBI) als municipis per on passa l'autopista. La formació ha explicat que fins al 31 d'agost de l'any passat la concessionària tenia una exempció fiscal del 95% en el pagament d'aquest impost. Però, des de llavors, l'Estat no ha prorrogat aquesta exempció, segons ha exposat el partit republicà, que ha demanat al Govern espanyol «que no faci una jugada d'última hora» per mantenir l'exempció de l'IBI a les empreses que gestionen l'AP-7, l'AP-2, la C-32 i la C-33 (que fins ara han disposat d'aquest benefici fiscal). Fonts d'Abertis han respost que la concessionària es posa a disposició de les administracions, siguin locals, regionals o nacionals, «per col·laborar i facilitar el pagament del que faci falta». L'empresa ha avançat que abonarà l'import que pertoqui segons el que s'estipuli legalment.

27 poblacions gironines -98 entre tot Catalunya- estan afectades per aquesta situació. Així, ERC ha apuntat que si l'Estat no renova l'exempció d'aquest impost a Abertis, els ajuntaments de la demarcació de Girona per on travessa l'autopista notaran un increment significatiu en la seva recaptació de l'IBI. Com a exemple, la formació ha calculat que Bàscara -sense l'exempció a la concessionària- ingressaria 196.000 euros (fins ara, amb el benefici fiscal del 95%, només rebia 9.800 euros). Un altre cas seria Salt, que sense l'exempció d'aquest impost a Abertis obtindria 129.000 euros (abans, amb el benefici del 95%, només cobrava 6.800 euros). Pel que fa a tot Catalunya, segons el mateix càlcul, es tractaria d'uns ingressos addicionals d'uns 10 milions d'euros per al conjunt dels municipis afectats.

De moment, el partit republicà ha posat en marxa una campanya amb l'objectiu de fer arribar aquesta situació a les administracions locals gironines i catalanes. Per això, ERC portarà als plens dels consistoris, dels consells comarcals i de les diputacions una moció que sol·licita que els serveis de gestió tributària de les institucions «facin les gestions i les actuacions necessàries per garantir el cobrament del 100% de la quota de l'IBI» a les concessionàries de les autopistes. El portaveu de la formació a la Diputació de Girona, Pau Presas, ha explicat que la moció es presentarà els propers mesos a les diferents administracions de la demarcació; en el cas de la corporació provincial, serà al ple ordinari de gener de la setmana vinent.

Protegir els ingressos

Protegir els ingressos«Considerem que és just que les concessionàries paguin tota la contribució de l'IBI», ha valorat Presas, que ha demanat a l'Estat que «protegeixi» els ingressos dels municipis. En la mateixa línia, el senador gironí d'ERC, Quim Ayats, ha avançat que aquest dijous aprofitarà la compareixença a la cambra alta del ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, per sol·licitar a l'Estat que no prorrogui l'exempció fiscal de l'IBI -que va acabar fa més de mig any- a les empreses que gestionen les autopistes. «Estem acostumats a veure com el Govern espanyol protegeix les grans corporacions; ja hem patit casos com el Castor, TP Ferro o les radials», ha exposat Ayats.

En paral·lel, el senador d'ERC ha recordat que les concessionàries hauran d'abonar 20,9 milions a l'Estat entre el 2017 i el 2021 (a raó d'un 20% cada any). Així, la formació ha reclamat que aquesta quantitat es destini a «compensar» els ajuntaments de les poblacions per on passa una autopista. Ayats ha reiterat que els consistoris afectats «han patit una reducció substancial dels ingressos per l'exempció fiscal de l'IBI».