Una de cada cinc víctimes mortals en accidents a les carreteres gironines durant el 2016 no portava el cinturó de seguretat. L´any passat, 44 persones van perdre la vida en sinistres arreu de la demarcació. I d´aquestes, el 21%, bé fossin el conductor o algun dels passatgers, no duia cordat el cinturó. Trànsit admet que aquest percentatge és «preocupant», i més tenint en compte que les primeres dades d´aquest 2017 fan encara més crua la problemàtica.

A la demarcació, de les set persones que han perdut la vida en carreteres interurbanes, gairebé la meitat viatjaven sense cinturó. Al costat d´aquesta problemàtica, el Servei Català de Trànsit (SCT) i els Mossos d´Esquadra insisteixen que les distraccions (sobretot, l´ús del mòbil) i les infraccions (com els avançaments perillosos) són les principals causes d´accidentalitat. Per lluitar contra les conductes imprudents, l´SCT posarà en servei dilluns vinent un nou radar de tram a la demarcació: el de la C-66 entre Sant Joan de Mollet i Corçà.

Menys accidents mortals, però amb més víctimes (sobretot, pels dos de Pont de Molins i Susqueda). L´any passat, hi va haver 35 sinistres mortals arreu de la xarxa viària gironina. Són un 8% menys que el 2015; però per contra, les víctimes van augmentar un 13%.

Aquest 2016 hi va haver 44 persones que van perdre la vida a les car­reteres gironines. D'aquests, la majoria en vies interurbanes (en concret, 34). A més, segons recull l'estadística que periòdicament elabora el Servei Català de Trànsit, els xocs, imprudències i accidents també van deixar 168 persones ferides greus.

No cordar-se el cinturó «és una problemàtica que ens preocupa, i molt; a més, aquest repunt que es dóna a comarques gironines, no passa a la resta de demarcacions», explica la directora del SCT, Eugènia Doménech. «Sí que és cert que és una de les infraccions més difícils de detectar, però incrementarem la prevenció i la conscienciació amb campanyes i controls específics», afegeix.

Les distraccions al volant o les infraccions (avançaments en contínua, no respectar senyals, girs imprudents) suposen més de la meitat de les causes d´accidents mortals. En concret, el 28,4 i el 28,6%. La resta,obeeixen a altres factors: anar amb excés de velocitat, conduir begut o drogat, tenir una avaria mentre s'està en marxa. El cap de l´Àrea Regional de Trànsit precisa, a més, que a l´hora de parlar de distraccions, aquella que s´enduu la palma és l´ús del mòbil. «És present en el 90% dels casos», indica l´inspector. A més, últimament, els Mossos d´Esquadra també han detectat que cada cop hi ha més conductors que, més que parlar per telèfon, es dediquen a enviar SMS o Whatsapp mentre condueixen.

A l´hora de parlar de seguretat viària, als Mossos i el SCT els preocupa també els accidents amb animals. Concretament amb senglars. L´any passat, arreu de les comarques gironines hi va haver 764 accidents amb animals. Són un 7% més que el 2015 i fins a un 15% més si es comparen amb els que hi va haver el 2010.