L'aeroport de Girona-Costa Brava va patir 47 cancel·lacions de vols durant el 2016. Més del doble que l'any anterior. Així ho corroboren les dades del portal digital especialitzat en reclamacions Gate28, que reflecteix un increment notable d'anul·lacions i retards, i per tant també del nombre de passatgers afectats i de la quantitat que aquests poden reclamar.

En aquesta línia, segons Gate28, a Girona hi va haver 47 cancel·lacions i 81 retards de vols de més de tres hores (el 2015 n'hi va haver 68). Això es va traduir en un total de 9.750 passatgers afectats a la base aèria de Vilobí d'Onyar. Tenint en compte que l'any anterior van ser 8.400 els afectats, la quantitat que poden exigir els usuaris que van patir incidències el 2016 també va ser més elevada. El portal estima que els usuaris tindrien dret a reclamar per un valor de 2,9 milions d'euros. Això és aproximadament 405.000 euros més que no pas els 2,5 milionns d'euros reclamables de 2015.

Hi ha un factor que pot explicar aquest increment. Durant el 2016 hi va haver diverses jornades de vaga de controladors aeris a països veïns com França o Itàlia, que van provocar múltiples cancel·lacions i retards.

No és d'estranyar, doncs, que Gate28 situï el 20 de març de 2016 com el pitjor dia de l'any pel que fa a incidències a l'aeroport de Girona Costa-Brava. Aquell va ser el primer d'unes jornades de vaga de controladors a França i l'aeròdrom gironí va patir 14 incidents entre anul·lacions i retards.

L'any anterior, una altra vaga de controladors gals va ser la causant d'un altre dia negre per a l'aeroport de Girona, amb 11 incidents el 8 d'abril. Tanmateix, els tres pitjors retards de 2016 no es van produir en aquests dies sinó més tard. El portal assenyala el vol Girona-Manchester del 18 de juny com el més nefast, amb una demora de 14 hores i 3 minuts. El segueix el mateix vol de retorn, Manchester-Girona, que va patir 13 hores i 53 minuts de retard. I completa el podi el vol Àmsterdam-Girona amb un retard d'11 hores i 32 minuts.

Paral·lelament, segons una enquesta de Gate28 realitzada a finals de 2016, dos de cada tres viatgers catalans desconeix quines són les condicions per poder reclamar una indemnització per un vol retardat o cancel·lat si l'aerolínia és la responsable i ningú sap que té fins a 10 anys per reclamar. L'enquesta revela que un 76% dels viatgers a Catalunya sap que pot reclamar una indemnització, però tan sols un 30% coneix que, per això, el vol ha d'haver patit un retard d'almenys tres hores.

En un context en què cap dels enquestats està al corrent que un passatger pot reclamar una indemnització fins a 10 anys després del vol, el 44% dels catalans creu que el temps màxim per reclamar són 6 mesos des de la incidència, mentre que un 52% ha afirmat que no ho sap.