És estreta, sinuosa i molt transitada -hi circulen, a diari de 8.500 a 13.500 vehicles-, atributs que la converteixen en una carretera perillosa, sinistra, que ha estat escenari d'accidents tan dramàtics com l'ocorregut el 4 de gener del 2016, un atropellament esgarrifós que se saldava amb la mort d'un veí de Bescanó de 38 anys. Dos cotxes van atropellar-lo quan intentava creuar la carretera a l´altura de Montfullà amb el seu gos. Va morir a la Unitat de Cures Intensives de l'hospital Josep Trueta de Girona, uns dies després.

Han passat molts accidents; s´han expressat moltes queixes per part de conductors i institucions i, finalment, arriben obres de millora a la «carretera de Vergonya», la N-141e, en un dels punts més complicats d´un dels trams més perillosos, el que uneix Salt i Bescanó i que cobreix una distància d´11,5 quilòmetres: les línies grogues ja estan pintades i els rètols del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat que anuncien els treballs de remodelació del complicat «revolt de la Pilastra», a Bescanó, col·locats.

Al llarg dels propers mesos la presència de màquines posarà a prova la paciència dels conductors: no hi ha ruta alternativa possible que ofereixi prou garanties per absorbir els cotxes (la carretera de Montfullà és massa estreta); no hi haurà talls totals de trànsit, assenyala l´alcalde de Bescanó, Pere Lluís Garcia, però sí interrupcions puntuals, i caldrà posar en marxa un sistema de pas alternatiu de vehicles, ja que les obres només deixaran un carril transitable.

Tres mesos més tard

Les màquines entren al «revolt de la Pilastra» amb tres mesos de retard sobre el calendari previst, que fixava l´inici dels treballs, pressupostats en 4,3 milions d´euros, per a finals del 2016. Sigui com sigui, raona l´alcalde, «les molèsties (per als conductors) es produiran per una bona raó»: millorar la seguretat d´una carretera maleïda.

Guanyar terreny a la muntanya

Pintades les línies grogues que adverteixen de les obres, els operaris procediran ara a desbrossar els vorals de la carretera, explica Garcia. Arreglar el perillós revolt no serà tasca fàcil, ja que les màquines s´hauran de «menjar» tres metres de muntanya, recorda el batlle.

Així, la calçada passarà de tenir una amplada d´entre 6 i 6,5 metres a 9 -dos carrils de 3,2 metres i un voral d´un metre a banda i banda; també es dibuixarà una franja central zebrada de 60 centímetres amb l´objectiu de separar millor els dos carrils i s´habilitaran cunetes formigonades, més segures.

Es millorarà la senyalització, s´augmentarà la capacitat de drenatge d´aigua de pluja de la via, es reposaran les tanques se seguretat i, per la banda del riu Ter, s´aixecarà un mur que separarà millor la N-141e de la via verda paral·lela. Les últimes obres que la Generalitat va efectuar a la «carretera de la Vergonya» es remunten al 2014: llavors s'hi va fer una inversió d'1,4 milions que es va destinar, entre d'altres actuacions, a millorar alguns revolts i encreuaments.

L'estiu passat, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va anunciar als alcaldes dels pobles del traçat que l´altra prioritat passa per construir la nova variant d´Anglès, amb l´objectiu d´evitar el pas dels camions que es dirigeixen a l´Eix Transversal pel centre del municipi.

El projecte està valorat en 29 milions d'euros, i podria licitar-se l'any 2018. Les millores en la resta de trams de la «carretera de la Vergonya», que uneix Salt i Sant Feliu de Pallerols, no tenen data per «manca de disponibilitat pressupostària», admetia Rull. A banda de la d'Anglès hi ha projectades quatre variants més i projectes pendents per valor d´uns 227 milions.