Oradea és una ciutat situada a l'oest de Romania, molt a prop de la frontera amb Hongria, que en fa dues com Girona: té uns 206.000 habitants -240.000 si es compten els dels municipis que integren la seva àrea metropolitana- i és un centre industrial potent, especialitzat en la producció de sabates i de roba i en el sector de la metal·lúrgia. Forma part del Principat de Transilvània, té universitat i és exponent de l'urbanisme barroc del segle XVIII, herència de l'arquitecte vienès Franz Anton Hillebrandt. Disposa d'aeroport, que la propera temporada d'hivern continuarà intercanviant vols regulars amb Girona (Ryanair hi vola des d'aquest març). Girona-Oradea és, precisament, una de les noves rutes que programarà, passat l'estiu, la línia aèria de baix cost irlandesa Ryanair, mestressa i senyora de l'aeroport de Girona-Costa Brava, on acapara «el 90% de la quota de mercat», segons el responsable de Vendes i Màrqueting per a Espanya i Portugal, José Espartero, que, ahir, a Girona, va presentar la graella de connexions per a la temporada baixa 2017.

Cauen Malta i Breslàvia

Oradea és una de les incorporacions; Cagliari, la capital de la italiana illa de Sardenya, l'altra. En conjunt, Ryanair operarà, superada la temporada alta estival -període en què la línia aèria mantindrà vigents 39 connexions europees, deu més que al 2016-, nou rutes d'hivern, 27 vols a la setmana en total, que també connectaran Girona amb Eindhoven (Països Baixos); Frankfurt i Baden-Baden (Alemanya); Pisa (Itàlia); Cracòvia (Polònia); Bratislava (Eslovàquia) i Rabat (Marroc). Malta i Breslàvia o Wroclaw (Polònia), causen baixa, tal com va confirmar Espartero.

Nou connexions continentals per als mesos més freds del 2017, doncs, les mateixes que oferia la companyia dirigida per Michael O'Leary l'hivern de 2016 -ja a les portes d'acomiadar-se, d'altra banda-, i que, segons el responsable de Vendes de la multinacional a Espanya incorporen certa declaració d'intencions amb la vista posada en el curt-mitjà termini: Ryanair, diu José Espartero, fixarà el rumb cap a l'est d'Europa on «el producte turístic» que ofereix Girona, sustentat en una climatologia molt més benèvola, un paisatge generós i una gastronomia atractiva, hi encaixa bé. I els irlandesos, pares del low cost aeronàutic d'aquestes terres, pararan atenció especial en «l'emergent» Polònia i en la «consolidada» Alemanya.

Objectiu: 1,4 milions de viatgers

Com resulta habitual, Ryanair torna a donar la benvinguda a l'anunci d'un nou paquet de rutes amb ofertes agressives: des d'ahir mateix es poden comprar trajectes arreu del Vell Continent a partir de 9,99 euros. Cap dels vols, però, connecten amb ciutats de la resta d'Espanya i, de moment, la companyia no es planteja recuperar rutes domèstiques a l'aeròdrom de Vilobí. Per tot plegat, Ryanair no ampliarà la minsa flota basada a l'aeroport de Girona-Costa Brava, formada per només una aeronau. No descarta fer-ho «més endavant», precisa Espartero, però ara per ara això no és una prioritat. Al tancament de 2017, avança el directiu de la companyia, Ryanair espera haver transportat 1,4 milions de passatgers des de Girona, «uns 100.000 més» que el 2016. Una mostra, diu, que la multinacional manté l'aposta per un aeroport que encadena diversos mesos de pèrdues d'usuaris.