El projecte extracurricular «El cinema», que desenvolupa la Fundació d'Ajuda a Nens i Joves amb Altes Capacitats (FANJAC), va resultar un dels dos guanyadors a la 13a edició del Premi d'Experiències Educatives Josep Pallach, que concedeix l'Ajuntament de Figueres. L'altre 1r premi va ser per a un projecte que desenvolupa des de fa cinc anys el claustre de l'Institut de Gurb, que es diu «La zona socialment educadora».

El projecte «El cinema», presentat per Maria Teresa Gómez, Toni Marco, Teo Jové i Susanna Fernando, ha estat valorat pel jurat com un reflex de la diversitat que viu la nostra societat dia a dia. Aquest mateix plantejament s'ha aplicat a l'hora d'avaluar «La zona socialment educadora». Una representant del claustre de professors de Gurb va explicar, en recollir la distinció, que aquest treball va néixer amb la voluntat d'animar els nois i les noies a ser participatius per aprofundir en el concepte de democràcia. Es dona la circumstància que, entre les experiències educatives que han arribat a la final, el jurat ha considerat que aquests dos treballs destaquen per igual sobre els altres.

El lliurament dels Premis Pallach es va celebrar ahir a l'Auditori dels Caputxins de Figueres, en un acte en què també es van concedir el III Premi d'Articles Periodístics de caire educatiu transversal, de l'Ajuntament de Palafrugell, i el III Premi de Narrativa Curta sobre compromís social i solidari, de l'Ajuntament de Begur.

L'experiència educativa «El cinema» està adreçada a infants i adolescents d'altes capacitats, als quals se'ls proposen activitats amb què es pretén potenciar les seves habilitats intel·lectuals, emocionals i socials, motivacionals, creatives i emprenedores. La mestra i psicòloga Maria Teresa Gómez, que encapçala el projecte de la FANJAC, va afirmar que li va fer una il·lusió especial poder participar en aquesta convocatòria perquè va tenir «la sort» de ser alumna de Josep Pallach.

Quant al treball a l'Institut de Gurb el jurat ha tingut en compte que descriu un conjunt de pràctiques de qualitat que s'han demostrat exitoses per avançar cap a la creació d'un projecte socialment educador, emmarcat en una àrea geogràfica de Catalunya que engloba quatre municipis.

Article periodístic i narrativa curta

El Premi d'Articles Periodístics el va recollir la pedagoga i educadora social Elena Montiel pel text «Noranta-vuit grisos», publicat a la revista Perspectiva escolar, de l'Associació de Mestres Rosa Sensat. «L'article està lligat a allò tan fàcil que s'acostuma a fer a les escoles, que és posar etiquetes. Es diu que aquell nen té TDAH, que aquell altre és un nervi... i difícilment aquests nens es poden treure les etiquetes de sobre si no es mira què els passa en realitat», va comentar l'autora del treball.

Pel que fa al Premi de Narrativa Curta, hi ha dues alumnes premiades. En la categoria A (ESO), va guanyar Aina Casal, que cursa 4t al Centre Escolar Roig Tesalia, de Barcelona, amb el text «Pinzellades en porpra i carbassa», i, en la categoria B (Batxillerat i Cicles Formatius), el premi va ser per a Emma Zurita, que fa 1r de Batxillerat a l'Institut Sa Palomera de Blanes, pel treball «Records». Cap de les dues estudiants premiades no van assistir a la cerimònia.

40è aniversari de la mort de Pallach

Aquesta edició dels Premis Pallach va coincidir amb el 40è aniversari de la mort del polític i pedagog figuerenc. La seva vídua, Teresa Juvé, que ja té 96 anys i és considerada una escriptora prolífica, va voler estar present en l'acte de lliurament dels premis. El president de la Fundació Josep Pallach, Josep Maria Soler, va fer una clara reivindicació a favor del «pallaquisme» perquè «encara sentim Josep Pallach molt proper».