Cada dia hi ha més de dos accidents de trànsit provocats per la irrupció d'animals a la xarxa viària interurbana de Girona. Aquest tipus de sinistre viari s'ha incrementat durant els últims anys i una mostra és que en només quatre anys han crescut en un 35%. La majoria dels sinistres viaris són causats per senglars, una espècie en sobrepoblació.

Aquesta pujada del 35% té en compte que dels 463 fets de l'any 2013 s'ha passat als 764 de l'any passat. Aquesta tipologia d'atropellament d'animals ha anat a l'alça durant els darrers anys ja fruit de la situació que viu una espècie en concret: el senglar. Aquesta es troba en auge i, de fet, es considera una plaga que fa anar de bòlit no només els que circulen per la xarxa vària sinó també caçadors i agricultors.

Dels accidents de trànsit protagonitzats per animals d'aquest any passat, dels 764, cal destacar que 731 van ser provocats per un senglar. La resta van ser produïts per altres tipus d'animals, com poden ser gossos o bé espècies cinegètiques, com per exemple els cabirols.

Aquesta dada també es pot extrapolar als sinistres viaris que hi ha hagut els darrers anys a la demarcació per irrupció d'animals. Cal destacar que la xifra de 2013 d'aquesta tipologia de sinistre va ser 463, l'any següent n'hi va haver 470. I la xifra va anar augmentant fins als 572 de l'any 2015 i els 764 de l'any passat.

Accidents amb danys

L'accident de trànsit per irrupció d'animals sol ésser un sinistre viari de complexitat baixa, és a dir, que acaba amb danys materials. Uns efectes que són molt visuals en moltes ocasions, ja que el vehicle sol acabar molt danyat de la part frontal.

Tot i això cal destacar que en alguna ocasió també s'ha hagut de lamentar una víctima mortal.

El cas més recent es remunta al primer accident de l'any 2015, que es va produir a Pals el 2 de gener i on va morir l'acompanyant d'un motorista. Aquell dia, a la C-31 va haver-hi un sinistre d'un turisme que va atropellar un senglar i l'animal va quedar al voral. El ciclomotor, que anava pel voral, va xocar amb el senglar i els dos ocupants van sortir projectats.

El 16 de juny del 2014 també es va produir un altre sinistre mortal que va tenir un senglar implicat, en aquest cas amb un atropellament de matinada. L'animal va quedar al tercer carril i un turisme que circulava pel carril esquerre va fer una maniobra evasiva. Com a conseqüència, el cotxe va bolcar i va morir un dels passatgers.

Una de les vies que concentren més aquesta tipologia d'accidents és la C-66 tant pel seu pas pel Baix Empordà com el Pla de l'Estany. Són zones on hi ha un gran nombre de sinistres viaris i on va augmentant la presència de senglars any rere any.

De qui és la responsabilitat?

Un altre aspecte destacat si s'és víctima d'un accident de trànsit és saber que des de fa prop de dos anys ha canviat la qüestió de la responsabilitat si es té un accident amb un animal de caça. Un canvi en la Llei de Seguretat Viària ha provocat que el responsable sigui el conductor. Abans, en canvi, la llei deia que hi havia tres responsables.

Només hi ha dues circumstàncies que poden provocar que el conductor no sigui responsable: si es fa una acció de cacera al dia o 12 hores abans de produir-se el fet. Llavors, en seria responsable el titular de l'aprofitament cinegètic. L'altre cas que eximeix de responsabilitat el conductor és quan el titular de la via no té ben posada la senyalització o el tancament. Llavors, la policia ho determina.