El trencadís, una de les tècniques característiques de l'arquitectura modernista, és el mitjà amb què alumnes de sis centres educatius gironins treballen per tranformar una asèptica columna de formigó en una escultura. L'objectiu és crear una peça representativa del municipi i dels joves que hi estudien, a més de guanyar un concurs.

L'alumnat hi treballa des d'abans de Nadal, quan una empresa de materials de construcció de la Tallada d'Empordà, Materalia, va proposar un repte amb el lema «El modernisme com a moviment artístic», que recupera les figures d'Antoni Gaudí i de Ramon Casas. Els que l'han acceptat són el col·legi Sant Gabriel de Torroella de Montgrí, l'institut-escola Francesc Cambó de Verges i els instituts El Pedró de l'Escala, de Torroella de Montgrí, de la Bisbal d'Empordà i de Celrà.

Aquest últim ahir va acollir una de les sessions de treball que els set alumnes de l'assignatura variable de Dibuix, que realitzen a 4t d'ESO sota la direcció de la profesora Ivet Tiana, venen repetint des del febrer. Com la resta de centres, la peça ha d'estar revestida i enllestida la primera quinzena de maig, perquè a principis de juny un jurat format per experts com Ramon Pujolboira o Miquel Moya emetin el veredicte. Els premis, que seran en metàl·lic, s'entregaran als centres educatius perquè els inverteixin en la promoció d'activitats didàctiques.

Més enllà de les hores de classe

El dijous és un dels dies en què el trencadís avança a l'institut de Celrà, amb una feina que traspassa els límits de la classe per arribar a l'hora del pati i que, tal com va apuntar l'alumna Irina Gaig Grau, també els ocuparà alguna tarda. «I cap problema -va afirmar- perquè val la pena», tot argumentant que el projecte els permet treballar una disciplina «que no tenim gaires possibilitats de fer, a menys que estudiïs Belles Arts».

El procés va arrencar al desembre, amb la proposta de temes i l'elecció del millor disseny per a l'obra, per a la qual cosa van comptar amb l'assessorament de mestres de taller de Materalia. L'estructura es va concretar al gener i al mes següent es va començar a posar fil a l'agulla, després que professionals de l'impulsora del concurs els formés en les tècniques bàsiques del trencadís. La professora va explicar que, des de llavors, hi dediquen almenys tres hores a la setmana; durant les quals no només aprofundeixen en el coneixement del modernisme sinó que també practiquen l'anglès, la llengua vehicular amb què l'institut de Celrà realitza el projecte.

El mosaic conté elements emblemàtics de cadascuna de les poblacions amb alumnat al centre, com Bordils o Sant Jordi Desvalls, a més del sol que identifica la imatge gràfica de Celrà i una al·lusió al 20è aniversari de l'institut que se celebra enguany. El resultat s'exhibirà en un espai públic encara per determinar, tal com va explicar Tiana; qui va afegir que la idea és donar-hi continuïtat i que cada curs s'instal·li una peça en un dels pobles originaris dels estudiants.

Els centres participants hauran tingut cinc mesos per revestir una columna de formigó de 2 metres d'alçada per 1,30 d'amplada, que pesa 3 tones i s'acabarà integrant al patrimoni arquitectònic del municipi.

Creativitat i treball en equip

A més de la formació, l'empresa de la Tallada ha aportat tot el material necessari, que a més del bloc base inclou rajoles ceràmiques, morter i eines. El director general de Materalia, Albert Ferrer, va destacar que el concurs ha posat en contacte l'alumnat «amb el món real i laboral», a més d'incentivar la creativitat, el treball en equip o el sentit de l'organització. Per la seva banda, el director de l'institut de Celrà, Josep Vila, va celebrar «l'aposta directa d'una empresa cap al món educatiu».