La possibilitat de demanar ajuda mèdica, d’alertar d’una emergència o, simplement, de mantenir un contacte periòdic amb una altra persona és clau per a persones grans que viuen soles i, precisament, això és el que els ofereix el servei de teleassistència de la Creu Roja. L’any passat, el van utilitzar 1.320 gironins.

Les noves tecnologies han permès ampliar els recursos de l’entitat humanitària, que ja no es limiten a l’intercomunicador convencional sinó que, per exemple, també inclouen un sistema de localització amb GPS incorporat, pensat per a persones que pateixen Alzheimer o alguna altra malaltia que impliqui un deteriorament cognitiu lleu o moderat.

La responsable dels programes de Gent Gran i Atenció a la Dependència de la Creu Roja a Girona, Iluminada Martínez, explica que aquest servei -vigent des de 2009- dona seguretat tant a les famílies com als afectats a l’hora de sortir de casa perquè, si es perden o es desorienten, en facilita la localització ràpida. Per augmentar-ne l’eficàcia, el dispositiu es pot personalitzar i establir una «zona segura», que si l’usuari traspassa activa una alarma.

El 2016, aquest tipus de localitzadors van tenir 11 usuaris a les comarques de Girona, una xifra baixa que pot estar motivada per un cost addicional a la teleassistència bàsica: donar-se d’alta costa 36 euros i les quotes mensuals són de 48, tot i que des de Creu Roja apunten que en alguns llocs hi ha l’opció de beneficiar-se de convenis amb entitats públiques que poden reduir el preu de l’alta a 15 euros i el del mes a 17,30. D’altra banda, Martínez aclareix que els resulta difícil identificar-ne els possibles usuaris perquè el mecanisme està pensat per a estadis inicials de la malaltia i, sovint, les famílies no demanen ajuda a les entitats socials fins que ja està molt avançada.

La mòbil és una altra modalitat de teleassistència més recent, que permet superar els límits físics del domicili. Igual que el localitzador personal, funciona a partir d’una terminal amb GPS que l’usuari porta a sobre i que, en cas que es produeixi una emergència fora de casa, permet ubicar-lo i posar en marxa els recursos necessaris. Vint-i-tres gironins van utilitzar aquest servei de la Creu Roja l’últim any. Majoritàriament, superen els 80 anys i són persones que també es beneficien de la teleassistència domiciliària. La responsable dels programes de Gent Gran i Atenció a la Dependència de la Creu Roja a Girona va informar que, ara, l’entitat treballa per introduir la varietat mòbil entre població de menys edat.

Un 77% més d’altes en un any

D’altra banda, Iluminada Martínez remarca que la unificació i la reducció de les tarifes per la teleassistència a domicili, aplicada la primavera de l’any passat, ha influït en l’expansió del servei. Aquest fet queda pal·lès si es comparen les altes registrades el 2015 amb les del 2016, ja que van passar de 163 a 288; el que representa un 77% més. En conjunt, el nombre de persones ateses per la Creu Roja arreu de les comarques de Girona al llarg de l’últim any ha augmentat un 10%.