La connexió en tren d'alta velocitat entre Barcelona i Tolosa, corresponent a l'enllaç internacional Espanya-França, augmenta aquest any un 46 per cent la capacitat de l'anterior, en passar de 347 a 509 passatgers per trajecte. D'aquesta manera, la interconnexió transfronterera per les comarques de Girona a través del túnel de l'alta velocitat es recupera després d'un any considerat per la companyia Renfe de «molt difícil» arran dels atemptats terroristes a França.

El director de Renfe-SNCF en Cooperació, Yann Monod, va presentar ahir a Tolosa les novetats d'un recorregut que inclou les parades de Girona i Figueres en territori espanyol i que reprèn l'activitat amb l'arribada de la temporada de primavera i estiu, en què l'operatiu continua actiu.

Augment de capacitat

Yann Monod, com a responsable de la companyia que gestiona el trànsit compartit entre Espanya i França, va detallar que l'augment de capacitat s'ha decidit després de l'èxit de l'última campanya, que va recollir un creixement de viatgers del 10 per cent respecte a 2014, primer any de circulació.

Per respondre a aquesta demanda, Renfe-SNCF ha posat en marxa des de diumenge passat, quan va començar la nova temporada de la connexió, trens Eurodúplex que compten amb més seients per solucionar la saturació experimentada els mesos d'estiu, quan el ferrocarril circula pràcticament ple.

El temps de viatge entre Barcelona i Tolosa és de 3 hores i 12 minuts en la connexió directa que ha començat aquesta temporada i que compta amb un ferrocarril diari en cada sentit a un preu mínim de 35 euros.

Yann Monod va destacar una «clara tendència» a l'alça en la venda de bitllets de la connexió Espanya-França després «d'un 2016 molt difícil per l'efecte negatiu dels atemptats terroristes de París».

Passatgers internacionals

Monod va puntualitzar a més que, en línies com la Barcelona-Tolosa, «encara que és una cosa que es reprodueix també en l'enllaç amb París», el 41 per cent de viatgers són «internacionals no espanyols o francesos, sinó turistes d'altres llocs del món que volen recórrer Europa en tren».

«Aquells mercats són molt sensibles als atemptats, però també compten amb un potencial increïble i ens ajudaran a créixer molt, perquè el seu creixement anual era del 20 per cent en la connexió Espanya-França abans del problema del terrorisme», va afegir el director de Renfe-SNCF.

40.000 viatgers

De moment, els dos països enllacen vint-i-una destinacions i, en el cas del recorregut entre Barcelona i Tolosa, l'empresa Mabrian Technologies ha elaborat un estudi a través d'algoritmes i processament de llenguatge en xarxes socials que detecta que el 85 per cent d'usuaris procedeix de Barcelona, seguit després pels passatgers de Girona.

De fet, des de les comarques de Girona o amb destí a les dues estacions de la província (Girona i Figueres) hi van viatjar la temporada passada entre els mesos d'abril i setembre 4.800 passatgers, el que representa un 12 per cent del total de bitllets venuts entre Barcelona i Tolosa o a la inversa, que van ser 40.000.

Respecte als viatgers que visiten Barcelona, el màxim interès en les seves interaccions a internet amb menció a aquesta ciutat és el turisme cultural, seguit del de sol i platja i el d'oci nocturn.