El projecte de pressupostos generals de l'Estat (PGE) per aquest 2017, presentats ahir a Madrid, preveuen destinar 130,62 milions d'euros en inversions a les comarques gironines, el doble que l'any passat, quan va ser de 64,57 milions d'euros. En xifres generals, és la tercera vegada que els pressupostos s'incrementen a la demarcació, ara bé, la major part d'aquestes inversions van dedicades a partides que no concreten res, ni a quines actuacions van o a quins projectes es destinen. Un any més, al ministeri de Foment és on hi ha bona part del gruix de les inversions i, de nou, a les eternes obres de l'N-II que, un cop més, apareixen sense massa novetats i amb la previsió d'allargar els treballs en els pròxims anys.

En concret, un 30% de totes les inversions que l'Estat preveu a les comarques gironines van a parar a l'N-II, i la gran majoria van a parar dos trams que ja estan en obres (Sils-Maçanet i Medinyà-Orriols) mentre que els trams de l'Alt Empordà tornen a ser els grans oblidats amb partides destinades només al manteniment o projectes.

En total es destinaran 39,3 milions d'euros a l'N-II, 29,5 milions dels quals als dos trams ja en obres. El primer, Maçanet-Sils, al qual l'Estat destina 19 milions d'euros. Ara bé, amb aquests diners no s'acabarà d'enllestir, ja que Foment preveu destinar-hi 8 milions el 2018 i 2,1 el 2019. I tot, per un tram de 4,7 quilòmetres. El segon tram és el de Medinyà-Orriols, de 3,4 km, on s'invertiran 10,55 milions. El 2018 la previsió és d'invertir-hi fins a 1,18 milions.

En paral·lel, Foment i l'empresa pública SEITTSA destinen 4,39 milions en total per al nou enllaça de Vidreres. També hi ha, en aquesta part de l'N-II, partides menors com els 5,2 milions del Tordera-Maçanet (bàsicament per condicionar, ja que fa temps van dir que no es desdoblaria), 700.000 euros per al tram que ja va entrar en funcionament entre Sils i Caldes de Malavella (per pagar factures) o els 1,41 milions per reordenar els enllaços de Tordera.

A l'Alt Empordà la majoria de partides són irrisòries i que serveixen només per pagar projectes o fer condicionaments. La inversió més gran és de 818.000 euros per a la reordenació dels accessos i interseccions a Pontós i Garrigàs. On s'inverteix però és impossible iniciar cap obra és als trams de Figueres a Pont de Molins (363.000 euros), Pont de Molins-La Junquera (132.500 euros). Entre els perjudicats també hi ha les variants de Bàscara (només 286.970 euros) i de Pont de Molins (355.530 euros). Al tram Orriols-Bàscara hi cauen 50.730 euros.

Poca inversió a l'A-26 i l'N-152

Pel que fa a l'A-26, no es destina ni un sol euro al tram entre Llançà i Figueres. De fet, els comptes també obliden les zones de l'interior i de muntanya. A la mateixa A-26, de Figueres a Besalú, només hi destinen 100.000 euros, o a l'enllaç Cabanelles-Besalú 100.000 més. La partida més gran és per al tram de l'N-152 entre Ribes de Freser i La Molina amb gairebé 1,3 milions d'euros, encara que per a la variant de Ribes aquest 2017 Foment no hi destina cap euro.

Finalment, es preveu invertir 218.170 euros a la rotonda de Vilafant que enllaça amb l'estació del TAV, i 725.000 euros a la rotonda de la plaça del Sol de Figueres.

Foment també preveu 1,49 milions en actuacions de seguretat viària a les comarques gironines.

Pel que fa a la resta de ministeris, Interior destina 560.000 euros per obres relacionats amb departaments de la Guàrdia Civil.

Entre les nombroses partides que han fet créixer el pressupost per a les comarques gironines, la majoria de les actuacions previstes entren en un capítol que s'anomenen de «projectes uniprovincials», és a dir, que afecten diverses províncies i que són simples projeccions. Així, per exemple, es recull que Adif invertirà 37,53 milions d'euros en millores a les estacions d'alta velocitat (240.000 euros) i inversions a les línies d'explotació (37,29 milions), sense especificar cap actuació concreta.

També pel que fa a Rodalies, l'administrador d'infraestructures ferroviàries (Adif) preveu invertir fins a 24,28 milions d'euros. De nou, són partides que no especifiquen. 12,28 milions a «Rodalies de Catalunya», 1,34 milions a «Rodalies», 234.000 euros a «actuacions en estacions» o 97.000 euros a «actuacions en altres actius de xarxa convencional», com així desglossen en els comptes.

L'Arxiu Provincial ha d'esperar

Pel que fa al ministeri de Medi Ambient, es destinen uns 880.000 euros per frenar la regressió del litoral i a actuacions als passejos de la Costa Brava. Però és al ministeri de Cultura on apareix una de les sorpreses: el nou Arxiu Històric Provincial de Girona. L'Estat havia promès que les obres començarien aquest any 2017, de la mateixa manera que en els pressupostos del 2016 s'hi havia consignat una partida d'1,15 milions d'euros d'un cost total del projecte de 14,32 milions. Doncs bé, per aquest 2017, la partida és de només 20.000 euros i es deixa per a partir del 2018 l'inici del gruix d'actuacions (2,6 milions el 2018, 4,1 milions el 2019 i 3,8 milions el 2020), segons les projeccions.

10 milions al parador d'Aiguablava

Pel que fa a empreses públiques o participades per l'Estat, destaquen 1,9 milions que rebrà l'aeroport de Girona, bàsicament de manteniment com inversions de suport i manteniment (1,14 milions), adequació de plataformes i carrers de rodatge (592.000 euros), entre altres. Finalment, la societat estatal Paradores de Turismo destinarà 10 milions d'euros per fer una remodelació integral i de millora de les instal·lacions del parador d'Aiguablava, a Begur, un edifici que es va inaugurar el 1966.