El Sindicat del Transport Sanitari de Girona, majoritari al comitè d'empresa, denuncia la «deixadesa» del SEM i el Servei Català de la Salut (CatSalut) en el conflicte laboral entre els treballadors i l'empresa adjudicatària del servei a Girona, TSC, després que la justícia els hagi donat la raó. La setmana passada, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va fallar a favor dels treballadors, reconeixent que l'empresa va coaccionar empleats perquè s'abaixessin la categoria laboral i el sou per estalviar-se diners i obligant la companyia a restituir les condicions als 160 treballadors afectats pels canvis.

La sentència, diuen els treballadors, és una prova més de les «males pràctiques» de la companyia que han denunciat des del març del 2016 i és un argument per rescindir el contracte a TSC, una petició que ja van fer fa un any i ara reiteren perquè consideren que incompleix les condicions de la concessió i que «no és capaç» de gestionar el servei.

«Instarem l'administració a resoldre el contracte amb l'empresa i la retirada de l'adjudicació de la gestió de les ambulàncies, perquè entenem que des de l'inici de la subrogació ha quedat acreditat que l'empresa ha incomplert el contracte reiteradament», va indicar ahir Carme Manssour, del bufet Karama Advocades, que ha defensat el sindicat.

«És inacceptable la deixadesa amb què ha actuat l'administració», va continuar l'advocada. Per una banda, per adjudicar el servei a una empresa que forma part d'un fons d'inversió de capital risc i per l'altra, haver «desatès a nivell legal i institucional» el servei i els treballadors subrogats.

«L'administració va ser informada del que estava fent TSC, però va deixar desemparats els treballadors davant les pràctiques agressives de les empreses que ella mateixa contracta», va continuar Manssour.

En aquest sentit, des del sindicat van explicar que han denunciat al SEM, al CatSalut i a inspecció de treball els incompliments del contracte, l'ús fraudulent de les categories professionals i els incompliments dels descansos dels empleats. «Tot i haver posat denúncies abans de la subrogació, durant i després, costa de creure en un sistema que diu tenir tots els mecanismes per detectar incidències però que, de moment, l'única manera que veiem que té de càstig són les multes econòmiques, que acabaran repercutint en el treballador o en l'usuari», va expressar Lulu Alsina, del sindicat.

Pel que fa als treballadors afectats pels canvis aplicats per l'empresa -80 que van acceptar les pressions per abaixar-se la categoria laboral i 80 més que van ser canviats del transport urgent al programat o de destinació geogràfica-, la lletrada va explicar que estan valorant la interposició d'una demanda de danys i perjudicis i la «corresposabilitat» que hi tindria l'administració.

El sindicat reclama ara que la sentència es compleixi immediatament i ja ha avançat que ha iniciat contactes amb diversos grups parlamentaris per obrir un debat sobre els criteris d'adjudicació d'aquesta manena de serveis, per a que no acabin en companyies dependents de fons d'inversió.

«Volem denunciar al parlament l'espoli i l'estafa per part de les empreses», va indicar Sergi Camps, del sindicat del transport sanitari que cobreix les comarques gironines i l'Alt Maresme. «Considerem que no es pot continuar mirant cap a un altre costat, com si no fossin responsabilitat de ningú les conseqüencies que empreses de capital risc accedeixin a la sanitat pública per mitjà d'adjudicacions», va reiterar el representant sindical.