La motivació, la socialització, l'autoestima o la capacitat d'atenció són algunes de les aptituds millorables amb la incorporació de mascotes en l'educació, segons defensa el programa «Aprendre junts és millor», que el Centre de Teràpies Assistides amb Cans (CTAC) i l'empresa Purina estan presentant a escoles gironines. Alhora, el projecte sosté que l'ús de gossos d'educació assistida pot contribuir a reduir l'ansietat i a tractar alguns trastorns que dificulten l'aprenentatge.

La iniciativa es va presentar la setmana passada a l'escola d'educació Infantil i Primària Gegant del Rec, de Salt, on es va fer una demostració amb gossos preparats per a programes d'educació assistida. Tècnics especialitzats van dirigir una sessió amb alumnat de 3r de Primària, que van participar en activitats pensades per ensenyar les possibilitats pedagògiques de treballar amb animals.

Els impulsors del projecte afirmen que els gossos d'educació assistida són «un potent motor exterior que contribueix a la formació dels nens», en el sentit que augmenta la motivació, l'autoestima i la confiança, identifica problemes de socialització, fomenta els hàbits de lectura, disminueix l'ansietat o estimula l'atenció i la concentració. De manera més específica, asseguren que els gossos poden servir per treballar els aspectes formatius que més interessin a cada escola, que poden anar des de reforçar els programes de lectura i escriptura fins a tractar trastorns que dificulten l'aprenentatge d'alguns alumnes.

Les jornades «Aprendre junts és millor», com la del Gegant del Rec, es divideixen en tres parts per explicar i aplicar davant de mestres i alumnes els beneficis que les mascotes poden aportar en l'aprenentatge dels nens.

Durant la sessió d'iniciació, els tècnics del CTAC organitzen una posada en escena que serveix per exposar els avantatges de la interacció entre infants i gossos, especialment en l'àmbit pedagògic i educatiu, així com la importància d'una tinença i cura responsable dels animals de companyia.

Ja a les aules o en els espais que cada escola determini, es planteja una activitat dinàmica i adaptada a les aptituds de cada classe, en grups d'un màxim de 25 alumnes. Mitjançant un joc d'interacció entre els gossos d'educació assistida i els escolars, es treballen les habilitats lectores i de comprensió amb un llibre editat especialment per al programa. A través de la lectura dinamitzada per la presència i interacció dels cans, els alumnes descobreixen les capacitats dels gossos d'assistència per ajudar les persones amb discapacitats i dificultats d'aprenentatge.

Finalment, en una sessió professional adreçada als educadors, l'equip del Centre de Teràpies Assistides amb Cans reuneix el personal docent per analitzar l'experiència viscuda durant la jornada i per explicar-los les diferents opcions de treball, en funció dels objectius i les necessitats de cada centre. La finalitat d'aquesta última sessió és explicar totes les possibilitats que existeixen per a introduir, de forma permanent, els gossos d'educació assistida a les escoles com a eina curricular per als alumnes.