La Plataforma Defensem el Tren considera urgent millorar el servei i les línies entre Maçanet de la Selva i Portbou i millorar la connexió fins a Cervera de la Marenda. La plataforma ha plantejat deu punts mínims fonamentals per millorar les línies R11 (Barcelona-Portbou) i RG1 (Mataró-Portbou). A banda de millores a les infraestructures i el servei, aposta per mesures per incentivar l'ús com el sistema del "tren a un euro" per internet que existeix a la Catalunya Nord.

Per a la plataforma, actualment el bitllet del tren "és massa car" i cal incentivar més i millor els diferents abonaments existents, els bitllets d'anada i tornada i tornar a aplicar les reduccions d'entre un 10 i un 25%. Afegeix que s'hauria de "començar a estudiar -a mitjà termini- el sistema del tren a un euro".

El principal, per a la plataforma, és tenir en compte que el tren convencional, el de l'Empordà i en general el tram gironí de l'R11 i RG1 "entre Maçanet de la Selva i Cervera de la Marenda", sobretot des de Figueres, "necessita una millora, una modernització i una posada a punt" per poder-ne treure més rendiment i donar un servei més digne.

En infraestructures demanen la millora urgent de l'estació de Portbou (elevació d'andanes i millora d'accessos) i el manteniment de la via i reforç de la infraestructura en general arranjant els punts negres de la xarxa de la línia R11.

Tren lleuger des de Narbona

També demanen interconnexions ferroviàries entre Portbou i Cervera amb més trens i la possibilitat d'un tren lleuger, de proximitat, des de Narbona fins a Barcelona. La plataforma considera que estan molt desaprofitades les línies del tren convencional actuals que podrien servir per incentivar el turisme de la zona transfronterera.

Un dels punts mínims que demanen és la coordinació entre Renfe

La resta de propostes més urgents que plantegen són l'aturada dels trens de mitja distància a les estacions de Vilajuïga i Colera; més freqüència de trens fins a la frontera i un bus alternatiu entre Portbou i Cervera en cas de conflictes socials o problemes tècnics.

La Plataforma Defensem el Trent de l'Empordà remarca que se'n podrien afegir molts altres i plantejar noves iniciatives com convertir l'estació de Vilajuïga en un "hub de modalitat sostenible" dels municipis de la badia de Roses.

Però, el principal consideren que és "més voluntat política cap al ferrocarril convencional de proximitat" i entendre que la línia R11 i el tram de la línia RG1 "són dues infraestructures extremadament importants i estratègiques per a la mobilitat sostenible, el turisme i l'economia".