Més de 1.700 nens i nenes de Blanes han après a salvar vides amb la reanimació cardiopulmonar gràcies a RCP a l'Escola, una entitat formada per una trentena de professionals sanitaris de la base operativa del SEM al municipi. Gràcies al treball altruista dels seus membres, uns 700 escolars ho van aprendre per primera vegada durant el curs 2015-2016, mentre que el miler restant ho estan fent durant l'actual període escolar, formant part de la Guia de Recursos Educatius que posa al seu abast l'Àrea d'Educació de l'Ajuntament de Blanes.

La feina d'aquesta entitat és una iniciativa innovadora a Catalunya, ja que són els mateixos professionals sanitaris els qui s'encarreguen d'ensenyar als escolars tot el que necessiten saber, partint de la pròpia experiència que tenen en situacions d'emergència reals. Aquest aprenentatge als centres escolars de primària ha estat molt ben rebut per la comunitat educativa, ja que el 100% de les escoles públiques i concertades han tornat a sol·licitar adherir-se al programa, després de l'èxit de la primera edició el curs passat.

L'objectiu és aprofitar al màxim la plasticitat cerebral dels nens amb una formació continuada i progressiva al llarg de tota l'etapa escolar, feta pels mateixos professionals sanitaris i amb una metodologia adaptada a cada edat, fent servir el joc i tècniques de grup per tal que l'aprenentatge es faci amb naturalitat i sense estrès. Juntament amb habilitats i tècniques, a les sessions es treballen valors com la solidaritat, la generositat, l'altruisme, el coratge i l'empatia.

En les sessions a les aules es combina l'aprenentatge teorico-pràctic amb la projecció de vídeos realitzats pels mateixos membres de RCP a l'Escola, així com diverses activitats que ajuden a consolidar les nocions que es volen inculcar. Durant el primer curs s'explica com fer una trucada d'emergència, la importància de l'autoprotecció i control de riscos, reconèixer l'estat de inconsciència de la víctima, la valoració de la respiració i com col·locar-la en la posició lateral de seguretat.

Durant l'actual curs 2016-2017 s'ha continuat amb la mateixa tasca, introduint nous conceptes com per exemple la maniobra de Heimlich, un procediment de primers auxilis per a casos d'ennuegament. Si l'any passat es van impartir a alumnes de primer, enguany es fa amb nois i noies de primer i segn, i s'anirà ampliant en cada curs de manera que, alhora s'introdueixen nous conceptes, es repassa l'aprenentatge rebut per refrescar-ho.

L'objectiu principal és ensenyar als alumnes el conjunt de tècniques i coneixements necessaris per fer front de manera eficaç a una situació de risc total mentre s'espera l'arribada dels serveis sanitaris adequats. L'aprenentatge es fa de manera lúdica, contínua i progressiva, basat en la repetició dels conceptes adaptats segons l'edat dels nens i nenes. Cada curs es realitzen dues sessions en els centres que ho demanen i aquest mes s'està fent la segona ronda que finalitzarà coincidint amb l'acabament del curs escolar.

Excepcionalment, membres de l'entitat RCP a l'Escola tenen previst participar en una trobada de la Societat Catalana de Pediatria que tindrà lloc a mitjans de mes a Blanes amb tallers d'RCP. D'altra banda, a l'octubre, amb motiu del Dia Europeu de la Conscienciació de l'Aturada Cardíaca i l'RCP, organitzarà la segona edició de la festa A Blanes tots fem RCP.