Manual del suïcida, 13 maneres de suïcidar-se, algunes pastilles per morir sense dolor?, suïcides famosos, suïcida blog, en memòria de les noies suïcides... Títols o missatges com aquests fonamenten la denúncia que el Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) ha presentat a la Fiscalia, en la qual alerta de quinze continguts d'Internet encaminats a treure's la vida. Tal com els Mossos d'Esquadra han recordat amb motiu de la Balena Blava -que repta adolescents a superar 50 proves temeràries, amb autolesions i un final suïcida-, el Codi Penal tipifica la incitació al suïcidi com a delicte.

El material denunciat pel CAC es concreta en sis vídeos de YouTube que han tingut 4,2 milions de visualitzacions, quatre blogs, dos fòrums i un compte de Twitter amb 16.700 seguidors. En tots els casos, el Consell ha demanat als proveïdors d'Internet que retirin els continguts digitals que «encoratgen i exhorten directament altres persones a suïcidar-se i els recomanen diversos mètodes».

Advertència a les famílies

A més, mitjançant la seva anàlisi han comprovat que des d'aquestes plataformes també es proposa crear «grups suïcides» o treure's la vida juntament amb una altra persona, o amb un col·lectiu. En relació amb els grups, el CAC alerta que des d'aquests espais s'anima els usuaris a continuar les converses a través de les xarxes socials o de serveis de missatgeria instantània; per a la qual cosa faciliten números de telèfon mòbil amb els que afegir-se a un grup de WhatsApp. De tot plegat, a més de presentar una denúncia a la Fiscalia, el Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha considerat necessari advertir i «conscienciar les famílies» del que els seus fills es poden trobar quan naveguen.

Aquest dilluns s'ha fet públic l'«Informe sobre la presència a Internet de continguts de risc en relació amb la mort per suïcidi», amb xifres tan clarificadores com que el 58% dels resultats que apareixen quan es busca la paraula «suicidio» a YouTube poden considerar-se de risc per a comportaments suïcides. D'aquests, el CAC subratlla que només el 20,7% incorpora algun filtre que podria restringir l'accés a menors d'edat; tot i que també lamenta que els mecanismes de protecció, presents en les plataformes d'intercanvi de vídeos on-line, no impedeixen accedir-hi. Si la mateixa recerca feta a YouTube es realitza a Google, l'índex de continguts de risc és del 10%.

De manera general, el document posa de manifest que els continguts relacionats amb la mort per suïcidi tenen una presència molt important a la xarxa, tant amb textos com amb material amb format audiovisual i gràfic.

En síntesi, el treball assenyala tres tipus de factors de risc: l'elaboració d'un discurs complaent, els missatges que animen al suïcidi i els continguts susceptibles d'afavorir un efecte imitatiu de l'acte suïcida.

Tots els instruments legals

Durant la presentació de l'estudi, el president del Consell de l'Audiovisual de Catalunya, Roger Loppacher, va explicar que han decidit «identificar aquests continguts, combatre'ls amb tots els instruments legals que tenim al nostre abast, reclamar que la normativa s'adapti al nou escenari i oferir eines i recursos a les famílies i als menors».

Les últimes dades oficials facilitades pel Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, a finals de l'any passat, mostraven que el nombre de persones mortes per aquesta causa doblava el de les víctimes d'accident de trànsit. Les xifres provenien de l'anàlisi de mortalitat de la Conselleria, corresponent al 2014, quan a les comarques de Girona es van registrar 78 morts per suïcidi, mentre que les produïdes a la carretera van ser 31.