Una avaria informàtica provocada per un tall d'electricitat va deixar ahir durant unes hores fora de servei els ordinadors dels centres d'atenció primària de l'Institut Català de la Salut (ICS), l'empresa pública que gestiona prop d'una trentena d'equips de primària a les comarques gironines i l'hospital Josep Trueta de Girona. Un tall en el subministrament elèctric al Centre Corporatiu de l'ICS al carrer Balmes de Barcelona va causar des de primera hora problemes de connexió amb l'estació clínica d'atenció primària, l'anomenada ECAP, i va afectar sobretot la programació de visites i la prescripció de la recepta electrònica des dels ambulatoris catalans fins que va quedar resolta al migdia.

Fonts del Departament de Salut van remarcar que la cobertura del servei assistencial va quedar «garantida» en tot moment i que la incidència «en cap cas» va ser deguda al ciberatac informàtic d'abast mundial que es va iniciar divendres i que, entre d'altres, va afectar el sistema de salut britànic i la companyia Telefónica, l´empresa que serveix el sistema d'internet a l'ICS. En el mateix sentit es va pronunciar Telefónica, que va apuntar a «un problema elèctric en els servidors» que va obligar a reinicialitzar el sistema informàtic de l´ICS.

L´afectació va ser generalitzada arreu del territori i per garantir l'atenció a la ciutadania, un cop detectada la incidència es va posar en marxa el Pla de Contingència i els professionals dels ambulatoris i dispensaris van poder donar resposta a les consultes, tant a les programades com a les urgents.

Va patir incidències l´atenció primària de Girona ciutat, on durant més de mig matí no es va poder accedir als historials clínics; d´Olot, que va haver de reprogramar algunes visites, així com els centres de Blanes i Canet, on les urgències es van atendre manualment i es van canviar de data algunes visites de seguiment per la dificultat d´accedir a les històries clíniques, van detallar ahir des del sindicat Metges de Catalunya.

Segons recull l´ACN, un altre dels CAP afectats va ser Banyoles, on les gestions que requerien consultar dades d'altres centres, com ara resultats d'analítiques o fer derivacions de pacients, no es podien fer. Des del centre es va decidir avançar les visites a domicili que hi havia programades del dia, que normalment es fan cap al migdia.

En el cas de la demarcació, abans de les dues del migdia ja s'havia resolt la incidència.