Ryanair ofereix des d'ahir des del portal web (Ryanair.com) vols a 20 ciutats americanes; no els opera, però, la companyia irlandesa, sinó que ho fa l'espanyola Air Europa. Les dues companyies anunciaven, ahir, una aliança que permet al gegant irlandès comercialitzar connexions transoceàniques des de l'aeroport de Madrid a 20 ciutats de 16 països, entre els quals s'hi compten els Estats Units, el Brasil, Cuba, Mèxic i Argentina. També s'oferta una connexió a Tel Aviv, a Israel. Nova York, l'Havana, Buenos Aires o Lima són algunes de les capitals on vola la línia aèria espanyola.

Tot això, en el marc de la «primera fase» de l'acord, apunten fonts de Ryanair; en la segona, que «es llançarà aquest mateix any», els clients de la companyia fundada per la família Ryan tindran l'oportunitat d'arribar a destinacions llunyanes de l'altra banda de l'Atlàntic des de l'aeroport Adolfo Suárez. És a dir: un client de Marsella, per exemple, tindrà l'oportunitat de volar fins a l'Havana fent escala a Madrid. El primer vol l'operarà Rynair i el segon, Air Europa.

Girona: l'opció del TAV

De moment, però, els clients dels aeroports de Girona-Costa Brava, perquè cap de les tres infraestructures disposa de connexions amb la capital espanyola, que via Ryanair sí que està unida, en canvi, amb les Illes Canàries, les Balears i Galícia (Santiago de Compostel·la). Ara bé, els gironins que vulguin aprofitar les ofertes d'Air Europa per volar al continent americà (ahir, un vol d'anada i tornada a Nova York sortia per 908 euros) tenen l'opció del TAV, que sí que connecta la ciutat amb la capital de l'Estat.

«Estem encantats d'anunciar aquesta aliança important» amb Air Europa, declarava ahir, a Madrid, el conseller delegat de Ryanair, Michael O'Leary, que apuntava a continuació que l'acord va en la línia de convertir Ryanair en «l'Amazon dels viatges». És més, va afegir O'Leary, sense precisar noms: «mantenim converses amb altres línies aèries de llarg abast sobre acords potencials per oferir vols de connexió».

De la seva banda, el conseller delegat del grup turístic Globalia, propietari d'Air Europa, Javier Hidalgo, va assegurar que «aquest acord consolida Air Europa, l'única companyia aèria regular amb capital cent per cent espanyol». En aquest context, va posar en valor les tarifes competitives que ofereix la companyia per a vols entre Europa i Amèrica i va avançar que Air Europa comptarà el 2020 amb «la flota més moderna i eficient del mercat que opera entre els dos continents».

Objectiu: superar Iberia

En tant que nous aliats, Ryanair i Air Europa concentren el 30% de la quota del mercat aeri comercial a Madrid, mentre que el 45% correspon a Iberia. Això no obstant, Hidalgo -que sosté que l'acord amb Ryanair permetrà «abaixar encara més els preus» a Air Europa, recollia ahir l'agència Efe-, preveu que en tres anys es pugui girar la truita i les dues comanyies superin Iberia en quota de mercat. Air Europa va transportar 10,7 milions de viatgers el 2016 i preveu créxier fins als 12,5 aquest any; i en els vols de llarg abast la companyia preveu un creixement del 25% el 2017 i del 15% el 2018. De fet, Javier Hidalgo va avançar que el nou acord amb Ryanair es pot extendre a noves destinacions que Air Europa té la intenció d'obrir a Àsia i a Llatinoamèrica.