Posem que el viatger, en un futur no massa llunyà, ha de volar fins a Lviv, a l’oest d’Ucraïna, des de Girona. Cap de les rutes que operen les línies aèries implantades a l’aeroport de Girona-Costa Brava inclouen aquesta ciutat del Caucas de prop de 760.000 habitants com a destí. Ara bé: si prospera amb èxit la prova pilot que la companyia irlandesa Ryanair aplica a l’aeroport romà de Fiumicino, a Itàlia, el viatge en avió des de Vilobí d’Onyar fins a Ucraïna podria ser una realitat. Podria, en condicional, perquè tot depèn del que passi a Roma. Allà, a l’aeroport de Fiumicino, la firma fundada per la família Ryan assaja els trajectes de connexió; és a dir: els passatgers ja tenen l’opció de poder agafar més d’un vol per cobrir un trajecte en la mateixa reserva. Un exemple: suposem que un veí de Canea, a Grècia, vol anar fins a Barcelona; la ciutat hel·lena no disposa de connexions amb cap aeroport espanyol, però el trajecte és possible si es fa escala a l’aeroport de Fiumicino, des d’on Ryanair sí que té una connexió operativa amb la Ciutat Comtal. I quan podrien arribar els vols de connexió a Girona? «Si l’assaig a Roma Fiumicino resulta ser un èxit, podrem considerar el desplegament de vols de connexió en altres aeroports», respon el director comercial de Ryanair, David O’Brien. La reserva de més d’un vol per a un mateix trajecte, apunten des de la companyia, inclou el transbord sense haver de sortir de la zona d’embarcament; poder recollir l’equipatge a la destinació final i rebre un codi únic de reserva per als dos trajectes. De moment, la prova pilot de Ryanair a la capital italiana inclou 10 rutes. La setmana passada, Ryanair tancava un acord amb Air Europa que faculta la línia aèria irlandesa per vendre vols transoceànics a 19 ciutats de 15 països d’Amèrica i a Tel Aviv, a Israel, operats des de Madrid. En paral·lel, manté contactes «avançats» amb Aer Lingus per vendre vols de llarga distància des de Dublín i amb Norwegian per fer el mateix des de Barcelona, Cork i London Gatwick. «Tenint en compte que disposem de la xarxa de rutes més gran d’Europa, es tracta d’un moviment lògic per al llarg radi», exposa O’Brien.

Dos milions de llocs de treball

Tot just fa uns dies, a Malta, Ryanair presentava un pla per fer créixer «un 10%» l’activitat de la «indústria turística europea». Ho anunciava Kenny Jacobs, responsable de màrqueting de la firma, que afegia que la iniciativa podria acabar generant «dos milions de llocs de treball». Perquè això sigui possible, Ryanair proposa eliminar les taxes aeroportuàries per als vols de radi curt; resoldre «l’escassetat d’allotjament» a partir de la «reducció de costos» i de la construcció de «més hotels»; millorar la comercialització de les destinacions continentals; desenvolupar nous «destins regionals», com el sud d’Itàlia o el nord d’Espanya; i fomentar el flux de viatgers «fora de temporada alta».