El Departament d´Ensenyament ha desterrat les qualificacions numèriques de les notes de Primària, en les que aquest final de curs es valorarà el grau d´assoliment de les competències bàsiques en comptes de puntuar el coneixement de cada assignatura. A efectes pràctics, això vol dir que les famílies rebran informes on llegiran els conceptes següents: assoliment excel·lent, notable, satisfactori i no-assoliment.

Tot i que les escoles estaven avisades i que l´ordre es va aprovar l´any passat, el Govern no ha donat el vistiplau i ha oficialitzat el nou sistema d´avaluació fins un mes abans d´acabar les classes. Ara bé, precisament perquè era un canvi anunciat, força centres gironins ja utilitzen la nova nomenclatura.

El model es detalla en un document informatiu on la Conselleria especifica què s´avalua, quins seran els canals de comunicació entre docents i famílies o s´informa de qüestions com que l´alumne podrà passar de curs encara que tingui dificultats amb algunes competències, si els mestres creuen que les superarà amb el suport adequat. Sobre aquest últim punt, es preveu la possibilitatd´allargar un curs la Primària; així com, també, mesures de flexibilització per a infants amb altes capacitats.

Valorar l´aprenentatge del curs

El director de l´escola Puig d´Arques de Cassà de la Selva, Josep Bofill, és un dels 3 representants de la Junta Territorial de Directors de Primària de Girona a la Central de Catalunya i considera que el nou model implica «un canvi fonamental a les escoles», que requereix reflexions internes per «analitzar la ponderació adequada». «La clau és que ja no es fa l´avaluació final d´un contingut, sinó de tot el procés d´aprenentatge d´un curs», resumeix.

Les direccions coneixen el Decret d´Avaluació de fa temps, que porta associat «un canvi d´argot» en el que «es parla de dimensions i es valoren àmbits», va explicar Bofill. El representant dels directors va concretar que a final de cada trimestre caldrà escriure tres informes per als pares, explicant-hi el progrés educatiu del seu fill i deixant l´avaluació de les competències per al juny. També va aclarir que la majoria d´escoles ja han informat les famílies de les noves nomenclatures, que apareixeran a l´expedient acadèmic de l´alumne.

Novetat ben rebuda a la Fapac

Pel que fa a la percepció de mares i pares, la presidenta de la Fapac a Girona, Eva Trias, va manifestar que el canvi ha causat «bona impressió». Ho veuen «com un petit pas cap a la innovació», com «una manera de no etiquetar nens, lligat a la intel·ligència emocional».

Tornant a les direccions, Bofill va dir que els sembla bé, però la majoria opina que «un canvi tan important i tan radical hauria d´haver anat acompanyat de formació dels mestres», cosa que Ensenyament ha deixat a les seves mans «i no és tan senzill». Per a ell, «s´hauria d´haver fet un procés similar al de la Reforma educativa» i, per això, s´han queixat al Departament.

Des de l´àmbit acadèmic, el doctor en Pedagogia de la UdG Xavier Besalú va explicar que els continguts del currículum es mantenen, però les competències han substituït els objectius i s´incorporen coses «interessants», com ara que el coneixement és aplicable a situacions noves, a fora de l´escola. Però, alhora, va advertir que se´n pot fer «una lectura restrictiva», centrant-se «en els aspectes pràctics i no en els abstractes o crítics».

«L´element positiu -va dir- és que envia el missatge als docents que no s´han de fixar només en els exàmens»; punt que va aprofitar per afirmar que «posar notes és una cosa aliena a la feina pròpiament dita d´educar». Pel que fa a la tasca docent, el pedagog va subratllar «la complexitat» afegida que l´avaluació per competències suposa per als claustres. «L´esperit és de millorar les coses i fer una avaluació més rica però, a la pràctica, resulta una major burocratització i mecanització», va apuntar.