El primer tren d´alta velocitat Avant del dia -el nom que posa Renfe als combois que cobreixen recorreguts amb origen i destí a Catalunya en la línia de l´AVE- que surt de Barcelona en direcció a Girona és el de les 7.20 hores. Ple al 75% de la seva capacitat els dies feiners, de mitjana, i amb destinació final a Lió (França) acostuma a ser puntual: segons Renfe, els últims tres mesos només ha patit «un retard superior a 4 minuts» en quatre ocasions. Arribi a l´hora o no, a usuaris com Marta Rimblas, metgessa resident de l´Hospital de Santa Caterina i veïna de Barcelona, els horaris dels tren Avant els compliquen la vida diàriament. El primer comboi es planta a l´estació de Girona a les 7.58 hores; ella ha d´entar a la feina a les 8:00: missió impossible. Aquesta usuària de l´alta velocitat no entén per què no hi ha trens ràpids disponibles més d´hora. Per arribar a Salt amb certes garanties de puntualitat, aquesta metgessa hauria d´enfilar-se al Mitjana Distància que surt de l´estació de Sants a les 5.56 i arriba, després d´una hora i un quart de trajecte, a les 7.11 a Girona. Aleshores, sí, Rimblas podria pedalar amb més calma que de costum dalt d´una Girocleta fins al Parc Hospitalari Martí i Julià; probablement arribaria puntual, però aquesta alternativa («inviable», assevera) a l´Avant li suposaria invertir dues hores al dia per arribar a la feina. I llevar-se a «hores intempestives».

Disconformes amb els horaris de l´alta velocitat de Renfe, un grup d´usuaris habituals del servei han iniciat una recollida de firmes per reclamar un Avant més matiner («seria de sentit comú», apunta Rimblas, una de les impulsores de la iniciativa). Fins ahir n´havien recollit més de 200 i en breu les faran arribar a Renfe perquè tingui constància del problema amb què es troben aquests usuaris, que reclamen un tracte més equiparat als viatgers que cobreixen la ruta en sentit contrari (Girona-Barcelona) a primera hora del matí, que disposen d´un Avant a les 6:46, horari que concedeix cert marge per arribar a la feina a les vuit (el tren para a Sants a les 7.25 hores).

«L´oferta s´ajusta a la demanda»

Abans d´engegar la recollida de signatures, explica, Rimblas havia contactat amb Renfe per correu electrònic per expressar el seu punt de vista crític amb els horaris. Fonts de l´operador ferroviari, però, sostenen que no han rebut «queixes en aquest sentit». Sobre si avançar la sortida dels Avant en la franja del matí seria factible, Renfe respon que «l´oferta s´ajusta a la demanda». Des de l´any 2008 i fins al tancament de 2016, el servei Avant de Renfe, que comunica les quatre capitals catalanes, havia assolit els 10,7 milions de passatgers, segons dades de la companyia. L´any passat, precisament, Avant va aconseguir els millors resultats amb 2,05 milions de viatgers, dels quals 1,45 milions ­corresponen al corredor Barcelona-Girona-Figueres.