Transitant per la GI-555 és fàcil trobar camions de gran tonatge viatjant de Sils cap a Hostalric o a la inversa. Res estrany i fins i tot habitual, si no fos perquè des del mes de gener, tenen prohibit passar per aquesta via coneguda també com «l'altra carretera de la Vergonya». Es tracta d'una artèria de 13 quilòmetres, característica per l'alt volum de vehicles pesants que, fins a principis d'any, hi passaven provinents de l'N-II i per l'elevat nombre d'accidents -molts d'ells mortals- que s'hi han registrat en els últims anys,

Després de llargues reivindicacions per part del territori, finalment al desembre passat, el Servei Català de Trànsit (SCT) va prohibir que els transports de mercaderies i vehicles de més de 7.500 kg de massa màxima autoritzada poguessin circular per aquesta carretera, sense una autorització especial. Trànsit va considerar que no era idònia per aquests camions per ser «molt estreta, sense vorals i poc òptima».

Tot i així, gairebé mig any després de la imposició d'aquesta mesura, són molts els tràilers que hi segueixen passant diàriament. O almenys això és el que va poder comprovar Diari de Girona dijous passat al matí quan, des de Mallorquines, en van passar més d'una quinzena sense cap autorització distintiva i tenint en compte que la prohibició està visiblement senyalitzada.

«A vegades sí que em trobo alguns tràilers, però no sabia que tenien prohibit passar» explica Antonio Flores, qui assegura que «no l'afecten». «No em molesten gens i hi passo cada dia» remarca aquest veí de Mallorquines. En aquesta línia, un altre conductor assegura que no s'han ni fixat en els camions. «Vinc molt per aquí i penso que si és perillós es perquè la gent va molt de pressa. Però si condueixes tranquil, no hi ha cap problema» explica Firas Bouchi, qui es desplaça habitualment per aquesta via per motius laborals.

I algun usuari defensa, fins i tot, que aquesta és l'única opció que els queda als camioners. «Si venen de Girona i han de sortir de l'autopista per anar a Riudarenes o Santa Coloma, han de passar per aquí» ressalta Joaquim Font, qui afegeix que quan agafa aquesta carretera, veu camions «molt grossos».

I és que alguns d'aquests vehicles de gran tonatge accedeixen a la via únicament per parar a descansar abans de tornar a l'AP-7 i seguir la seva ruta. Una acció que sí que poden realitzar, ja que les restriccions de Trànsit afecten principalment els camions que fan llargs recorreguts i que poden entrar a la GI-555 per raons d'avituallament, descans o reparacions, en el trajecte mínim indispensable i tornant pel mateix camí.

Les primeres sancions

Els que continuen viatjant per aquesta via tot i saber que ho tenen prohibit, s'enfronten a una multa de fins a 500 euros. De moment, des de principi d'any, els Mossos d'Esquadra ja han realitzat cinc denúncies a camions de gran tonatge: dues per circular sense haver obtingut l'autorització especial; i tres per incomplir les condicions d'aquesta autorització. «El que més detectem són vehicles estrangers que fan trajectes de llarg recorregut i que consultant el navegador per evitar l'autopista i fer la ruta més curta, acaben a la GI-555» explica el sotscap de l'àrea regional de trànsit dels Mossos d'Esquadra a Girona qui assegura que, tot i això, el grau de compliment «és molt alt».

«Fem controls específics relacionats amb la restricció, però també en detectem durant els controls de velocitat o de seguretat ciutadana» detalla el sotscap, qui precisa que en aquests casos el que es fa és aturar el vehicle, revisar si té autorització i en cas negatiu, tramitar una denúncia. Assegura també que l'objectiu d'aquesta mesura és rebaixar la sinistralitat relacionada amb els tràilers, els quals no solen realitzar trajectes curts.

Des de l'any 2002, a l'altra «carretera de la Vergonya» han mort fins a set persones i s'hi han registrat més de 60 ferits de gravetat. Molts d'aquests accidents eren causats o hi havia implicats camions de gran tonatge.