13 de juny de 2017
13.06.2017

L'aeroport que «volava» per sobre les seves possibilitats

En un context de «bombolla aeroportuària» l'any 2006 el Govern del PSOE va preveure un esclat de l'activitat a l'aeroport de Girona: calculava que el 2020 hi passarien prop de 9 milions de viatgers; onze anys després, el mateix Executiu, ara del PP, aigualeix moltíssim el vi i apunta a un estancament del nombre d'usuaris a l'entorn dels 1,6 milions per al 2021. Mentrestant, els 5 primers mesos de 2017 el trànsit de passatgers ha crescut un 11%.

15.06.2017 | 00:56
L'aeroport que «volava» per sobre les seves possibilitats

Balanç positiu, per partida doble, al tancament de maig, a l´Aeroport de Girona-Costa Brava: 219.677 passatgers registrats en 31 dies, dada que supera en un 25% la del mateix mes de 2016 –aleshores n´hi va haver 175.793–, informava ahir Aena, la societat estatal que gestiona 46 aeroports i dos heliports a Espanya. Això per un costat; per l´altre, els cinc ­primers mesos de l´exercici 2017 també afloren un saldo positiu, ja que 547.250 usuaris han passat per la terminal de Vilobí d´Onyar, un 11,3% més que en el mateix període de l´any passat. La cosa no acaba aquí, però, i en concordança (lògica) amb l´increment de passatgers, el cinquè mes de l´any també va tancar amb més vols: 2.192, amb un increment del 25%.

2017: perspectives millors

En cas de mantenir-se aquest ritme (l´aeroport acumula dos mesos seguits d´increments notables: a l´abril l´augment de passatgers va situar-se en el 31%), s´intueix força probable el compliment, al cap de l´any, de les previsions de la direcció de l´aeròdrom, que passen per superar els 1.664.763 passatgers de 2016, el pitjor balanç des del 2008. Si això succeeix s´acabarà confirmant el «canvi de tendència» que pronostica el màxim responsables de les instal·lacions de Vilobí, Lluís Sala.

Aena, però, es manté prudent i no posa xifra a l´esperada millora estadística. Una cautela que va en la línia de les previsions que el Ministeri de Foment efectua en el Document de Regulació Aèria 2017-2021 (DORA), el full de ruta dels aerports espanyols aprovat el febrer passat, que a cinc anys vista preveu un descens del -0,1% del nombre de passatgers que arribaran a l´aeròdrom gironí. El Govern, en aquest cas, sí que avança dades al detall: el 2021, preveu el DORA, utilitzaran la infrastructura de Vilobí 1.658.686 passatgers, dels quals només el 0,1% (165.869) seran nacionals, dada que fa bo l´epítet «turístic» que constantment acompanya l´aeroport (el 99,9% de viatgers seran estrangers d´aquí a quatre anys).

Bany de realisme

El document oficial de Foment constitueix, alhora, un autèntic bany de realisme si es compara amb les previsions que la mateixa Aena aventurava en el Pla Director de l´Aeroport de Girona, la diligència del qual signava el cap de Planificació de l´entitat, Juan José Pérez Altozano, el 6 d´octubre del 2006, en el tram inicial del primer quadrienni de Govern de José Luiz Rodríguez Zapatero, quan aleshores el titular de la cartera de Foment era Magdalena Álvarez: el pla preveia, per a l´any 2010, que 6.781.866 passatgers passarien per Vilobí, gairebé dos milions més dels que va acabar acollint l´aeròdrom en aquell exercici (4.848.604, segons les dades oficials d´Aena). El pronòstic per al 2020 era fins i tot més desgavellat, ja que apuntava que 8.848.074 passatgers embarcarien i desembarcarien a l´aeroport: 7,2 milions més dels que ara el mateix Ministeri preveu per al 2021. Els més que hipotètics 8,8 milions de viatgers depassarien de llarg la capacitat màxima de la infrastructura, que actualment està fixada en els 7.200.000 usuaris per any, segons consta en el DORA.

«Futur falaguer de Ryanair»

Des de l´any de l´aprovació del Pla Director de 2006 –en el document es parla de l´existència d´«indicis» que feien preveure «un futur falaguer de Ryanair»– l´Estat ha invertit 150 milions d´euros en l´aeroport de Girona, que en els propers quatre anys en rebrà 20 més en virtut del que apunta el Document de Regulació Aèria (de fet, a Vilobí ja han començat les obres d´adequació de la plataforma, que està previst que s´allarguin dos anys). El Pla Director també esmentava la «salut econòmica del Regne Unit» com a «garantia» que la província continués rebent «passatgers d´aquell país».

La no-amenaça del TAV

I en el document de fa més de anys s´afirma, sobre la viabilitat de la connexió aèria amb Madrid, que «el TAV no suposa una competència important per a l´avió». Una altre pronòstic que el temps ha deixat en evidència, tot i que el director Lluís Sala veu factible poder fer realitat en un futur aquesta «reivindicació històrica», tal com afirmava en una entrevista a Diari de Girona el 31 de març passat. «Hi ha un gap (escletxa) per aprofitar», asseverava aleshores el màxim responsable de l´aeroport.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema