La fórmula per aprovar els exàmens de selectivitat no només passa per estudiar sinó per planificar, comprendre, repassar, descansar i gestionar l'ansietat, segons els experts, que aconsellen als milers d'estudiants espanyols que avui comencen les proves que no es treguin hores de son.

La selectivitat o Proves d'Accés a la Universitat (PAU) són probablement un dels exàmens més decisius en la carrera d'un estudiant, perquè del seu resultat depèn si pot fer la carrera que vol o ha de conformar-se amb segones o terceres opcions. Els primers alumnes a examinar-se aquest any han estat els de les comunitats de Madrid, Aragó, València, Extremadura, Illes Balears i la Rioja, que van realitzar les proves del 6 al 8 de juny; i els últims són els estudiants de Catalunya i Castella-la Manxa, que acabaran dijous.

«Una planificació ben pensada ajuda a optimitzar els recursos de l'estudiant: el temps que té per preparar les proves, els esforços que cal dedicar i la motivació per poder fer-ho», va explicar la professora de Psicologia i Ciències de l'Educació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Modesta Pousada. «Per aconseguir una bona planificació -va detallar- el primer que ha de fer l'alumne és identificar les matèries que ja té assumides i les que no, per tal de determinar què ha de treballar amb més intensitat. A continuació, ha de quantificar el temps que tindrà per preparar els exàmens i fer un calendari de treball realista i amb descansos».

Relacionar fets i coneixements

Segons la doctora en Psicologia Clínica Amalia Gordóvil, els continguts més complicats haurien d'estudiar-se en els moments de més energia, «perquè hi ha persones diürnes i altres de nocturnes; en aquest sentit, és important respectar els ritmes circadiaris de cadascun».

Per a Pousada, és bàsic comprendre el que s'estudia perquè ajuda a recordar. «Una fórmula que funciona és relacionar el que estudiem amb el que ja sabem o vincular-ho amb fenòmens quotidians», va aconsellar. La professora va explicar que una vegada feta la planificació i la comprensió, per retenir el contingut és necessari repassar la matèria perquè «l'oblit es produeix d'una manera molt ràpida; per evitar-ho, s'han de planificar diverses repassades», va recomanar.

Per Pousada, el primer repàs ha de ser immediatament després de l'aprenentatge, just quan acaba la sessió d'estudi i abans del moment de descans; i el segon, al final de la jornada, «per exemple, abans d'anar a dormir es pot fer una ràpida revisió d'allò treballat i dedicar uns minuts als conceptes que costen més». El tercer repàs hauria de fer-se 24 hores més tard, encara que sigui només una revisió visual d'allò estudiat el dia anterior; i l'últim, hores abans de l'examen. «Es pot repassar en grup per reforçar l'aprenentatge adquirit explicant als altres o bé per assimilar aprenentatges explicats pels companys», va afegir Gordóvil.

Les dues expertes van coincidir que en època d'exàmens és necessari, també, descansar i menjar bé. Segons Pousada, els resultats són molt millors si les sessions d'estudi són més curtes i espaiades en el temps, mentre que Gordóvil va alertar que «no cuidar d'un mateix pot dificultar la concentració i, de passada, provocar angoixa i por al fracàs». «Resulta fonamental mantenir uns bons hàbits d'alimentació i son per arribar a l'examen en bones condicions físiques», va recalcar.

Molts estudiants viuen els exàmens de selectivitat amb la pressió de sentir que es juguen molt i que el seu futur dependrà del resultat que n'obtinguin. «Aquests pensaments sovint generen molta ansietat i això no va a favor de l'alumne, ni en el moment de preparar els exàmens ni tampoc en el moment de fer la prova», va dir Pousada.