Gairebé la meitat de les denúncies que els Agents Rurals En concret, de les 322 sancions que es van posar a Catalunya durant tot el 2016, 142 han estat a la província. Suposen un 44% de totes les que es van posar durant el 2016 arreu del país.

Tot i això, les sancions s'han reduït un 15% respecte a l'any passat, malgrat que l'afluència de visitants continua sent massiva.

El cap dels Agents Rurals a Girona, Ignasi de DalmasesIgnasi de Dalmases, explica que el motiu és l'atractiu que tenen aquestes comarques, ja que ofereixen la possibilitat d'estar a la muntanya i a la platja en pocs minuts. De Dalmases diu que combatre aquestes infraccions en espais naturals ha estat el 'cavall de batalla' del cos en els darrers anys.

«Hi estem molt a sobre perquè s'ha convertit realment en un problema», ha detallat. La pressió sembla que ha començat a fer efecte.

Una prioritat

Les comarques gironines són, de llarg, on es registren més multes a conductors que circulen amb moto, quad o cotxe per zones muntanyoses on està prohibit fer-ho. Tot i això, les sancions s'han reduït respecte a l'any 2015, en bona part gràcies a la feina informativa dels Agents Rurals. Pel cap del cos a la província, el control de vehicles motoritzats continua sent «una prioritat» per als Agents.

De les 142 multes que s'han posat a la demarcació, la gran majoria (87) han estat per circular per vials prohibits als vehicles. Bona part dels infractors, tal i com explica De Dalmases, són amants de les motos d'enduro que «busquen zones de trial concretes». També hi ha un grup important d'infractors que se'ls enxampa creuant camp a través, una pràctica habitual sobretot en persones que es desplacen en cotxes tot terreny.

La regulació de l'accés motoritzat busca garantir la convivència entre els vianants, ciclistes i motoristes en el medi natural.

En moltes ocasions els conductors al·leguen desconeixement per intentar evitar les multes. Per al cap dels Agents Rurals a Girona, habitualment es tracta d'«excuses», perquè «els amants del motor saben perfectament» quina és la normativa.

Tot i això, reconeix que hi ha moltes empreses que continuen fent negoci amb turistes «a còpia de fer malbé l'entorn». «Ens seguim trobant amb estrangers que creuen que poden circular per certes zones i els hem de multar», conclou.

La coordinació entre els Agents i els Mossos d'Esquadra és clau en moments de gran afluència a les zones de muntanya. L'extensió del territori a cobrir és un problema afegit a l'hora de controlar els vials d'aquests entorns, pel que la cooperació entre cossos «és necessària per poder arribar a tot arreu».

Dues vies sancionadores

Saltar-se la prohibició i circular per pistes forestals pot comportar sancions de fins a 3.000 euros i qui s'encarrega de tramitar-ho és el departament d'Agricultura.

Però els Agents Rurals també apliquen sancions administratives. Des de per no haver matriculat el vehicle a no tenir l'assegurança al dia. Unes sancions «residuals», si bé fa uns anys el cos s'hi trobava habitualment.

En aquests casos, els Agents actuen d'intermediaris amb el Servei Català de Trànsit (SCT), que és l'encarregat de comunicar la sanció a l'infractor.

Les multes d'aparcament dels Agents Rurals han anat en augment en els últims anys. Són en zones properes a entorns molt freqüentats com Sadernes o La Fageda d'en Jordà (Garrotxa).