Unió de Pagesos (UP) s'oposa al desplegament del nou traçat de la via cicloturista del Ter, que afectarà la plana agrícola dels municipis de Sant Joan de les Abadesses i Sant Pau de Segúries, al Ripollès. Adverteixen que alterarà les activitats agrícoles i ramaderes del territori. El Departament de Territori i Sostenibilita va anunciar fa un mes l'obra, que ha de permetre donar continuïtat a la Ruta del Ferro i del Carbó des de Sant Joan de les Abadesses i arribar el 2020 fins a Setcases. La nova via ciclista entre Sant Joan i Sant Pau de Segúries farà 7,3 quilòmetres repartits en dos trams i suposarà una inversió de 2,3 milions d'euros (MEUR). El sindicat acusa el departament d'haver introduït "modificacions significatives" en el projecte definitiu sense haver-lo sotmès de nou a exposició pública. És per això que reclamen a la Generalitat que estudiï de nou l'alternativa plantejada en l'estudi informatiu del 2012, amb un traçat que no travessa el riu i que discorre pel seu marge esquerre. D'aquesta manera, defensa UP, s'"optimitzarien les infraestructures ja construïdes i es reduiria el seu impacte en l'entorn natural i agrari".

El sindicat explica en un comunicat que el 10 de juliol passat va organitzar una xerrada informativa amb l'assistència d'una quarantena de veïns i pagesos afectats. "Els assistents van coincidir a defensar la mateixa alternativa que, a més d'aprofitar les infraestructures existents, evita la construcció de tres ponts i, per tant, redueix la inversió pública", afirmen. En la mateixa reunió asseguren que els alcaldes de Sant Joan de les Abadesses i Sant Pau de Segúries "van comprometre’s a defensar la mateixa opció davant de Territori i Sostenibilitat" i que el Departament d’Agricultura "també s’ha manifestat en el mateix sentit, malgrat que, en el seu moment, no va incloure cap informe propi a l’estudi informatiu".

L'alcalde de Sant Joan de les Abadesses, Ramon Roqué, ha matisat aquestes afirmacions tot dient que el consistori s'ha compromès a fer d'enllaç entre la Generalitat i els afectats per tal de buscar la "millor proposta" possible. Recorda que el tram que ara mateix s'està debatent és el que uneix el camí del pont de Perella fins a Sant Pau de Segúries, que serà de nova construcció i que està previst que es liciti aquesta tardor amb un cost d'1,2 milions d'euros. La idea és que entri en servei el 2018. L'alcalde també ha recordat que ja es va aprovar un estudi informatiu l'any 2012 i que alguns veïns afectats van presentar-hi al·legacions que finalment es van desestimar. "A la vista de la licitació de les obres, cal refrescar la informació perquè el Govern exposi als afectats per què s'ha escollit aquest traçat i no un altre i totes les parts puguin dir la seva", ha afirmat.

Els trams de la via ciclista al Ripollès

El Departament de Territori i Sostenibilitat va presentar oficialment el projecte de la via ciclista el 16 de juny passat a Sant Pau de Segúries, amb l'assistència dels alcaldes dels dos municipis afectats i el president del Consell Comarcal, Joan Manso. L'encarregat de donar-ho a conèixer va ser el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, que va afirmar que el nou tram serà una realitat l'any 2018 amb una inversió de 2,3 MEUR. Comptarà amb dos trams. El primer, anirà del nucli de Sant Joan de les Abadesses fins al camí del pont del Reixac (amb 2,3 quilòmetres i una amplada de 3 metres) i discorrerà al llarg del marge esquerre del riu Ter i en paral·lel a la C-26, tot creuant diversos torrents mitjançant quatre passarel·les. El tram que passa per l’interior de la Colònia Llaudet es desenvoluparà en el marc del projecte d’urbanització d’aquest sector. Els treballs, amb un pressupost d’1,1 milions d'euros, havien de començar el juny amb una durada de sis mesos.

El segon tram és el que enllaçarà el Camí del pont del Reixac fins a Sant Pau de Segúries. Farà 5 quilòmetres. Entre el camí del pont del Reixac i el camí del pont de Perella transcorrerà per camins ja existents al marge dret del riu Ter, per la qual les actuacions es concentraran al tram entre el camí del pont de Perella i Sant Pau de Segúries, paral·lel al marge esquerre del Ter, que serà de nova construcció i comportarà l’execució de 4 passeres per salvar el riu Ter i els recs de Can Barrera i Quatrecases. Es preveu licitar les obres a inicis de la tardor, amb un cost d’1,2 milions d’euros, per tal que el tram entri en servei el 2018.

Paral·lelament, el Departament de Territori i Sostenibilitat té en execució les obres del tram comprès entre Camprodon i Llanars, amb una longitud d’1,7 quilòmetres i una inversió de 300.000 euros. L’entrada en servei d’aquest tram de la via ciclista del Ter està prevista per aquest estiu.

La via ciclista del Ter, un cop completada, tindrà uns 26 quilòmetres de longitud i discorrerà en un entorn molt sensible ambientalment i paisatgística: la capçalera del Ter, envoltada de prats i boscos, amb nuclis urbans singulars. A més de donar continuïtat a la via verda de la Ruta del Ferro i del Carbó, entre Ripoll i Sant Joan de les Abadesses, connectarà amb la via cicloturística Pirinexus, que utilitza un tram d’enllaç per accedir a la ruta del Carrilet (Olot - Girona), a Sant Joan de les Abadesses i a Camprodon.

El 2018, un cop entri en servei el tram fins a Sant Pau de Segúries, s’impulsarà la continuïtat del tram entre aquest municipi i Camprodon per enllaçar amb el tram que ja estarà en servei entre Camprodon i Llanars. A partir de 2019, Territori i Sostenibilitat preveu donar continuïtat amb el tram que anirà des de Llanars fins a Vilallonga del Ter i, el 2020, fins a Setcases.