El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ahir al vespre, va situar el final de les obres de la variant d'Olot per al 2022. El conseller va descobrir el calendari previst per a la variant d'Olot després d'una reunió amb els alcaldes i càrrecs polítics de la Garrotxa. El conseller va mostrar la variant d'Olot com una unió entre la connexió entre la sortida dels túnels de Bracons amb Olot per Les Preses i l'embocadura de la variant d'Olot amb l'A-26 de responsabilitat estatal per la zona de l'Hostal del Sol.

El conseller va indicar que sobre la base de la resolució dels terminis de la variant de les Preses-la Vall d'en Bas i de la connexió de la variant d'Olot amb l'A-26 es poden determinar els terminis de licitació i inici de les obres de la variant d'Olot.

Així doncs, va concretar que l'objectiu és tenir redactat per al mes de febrer del 2018 l'estudi informatiu d'impacte ambiental de la variant de les Preses- la Vall d'en Bas. Segons ell, el procés d'informació pública i l'aprovació d'aquest estudi informatiu i de la declaració d'impacte ambiental estarà per a la primavera de 2018.

Va definir la possessió de l'estudi informatiu com una peça clau per desbloquejar la variant d'Olot. En continuïtat amb el tram de les Preses-la Vall d'en Bas va apuntar la redacció del projecte constructiu per a la primavera del 2019 i la possible licitació de les obres de la variant de les Preses-la Vall d'en Bas per a la tardor del 2019 i inici de les obres per principis de l'any 2020.

Són uns terminis similars als que -segons Rull- la Generalitat preveu per a la connexió de la variant d'Olot amb la xarxa de carreteres de l'Estat per l'autovia A-26. Va precisar:«Estudi informatiu i redacció d'impacte ambiental fets pel gener o febrer del 2018, exposició pública i aprovació per la primavera del 2019 i la licitació de l'obra per l'estiu del 2019».

Va considerar que un cop els estudis informatius del tram les Preses-la Vall d'en Bas i de la connexió amb la xarxa de l'estat, la incògnita de la variant de la temporalitat de la construcció de la variant d'Olot quedarà desvetllada.

En el moment de disposar dels estudis informatius, la Generalitat podrà licitar la variant d'Olot, la qual ja té l'estudi ambiental aprovat i el projecte constructiu fet, però no presentat.

En conseqüència, la previsió feta per Rull és que a l'estiu de l'any 2018, la Generalitat pugui licitar la variant d'Olot amb la voluntat que les màquines entrin en acció el primer trimestre de l'any 2019.

Va comptar en 36 mesos el termini d'execució de la variant d'Olot i en 20 mesos el termini de la variant de les Preses- la Vall d'en Bas i la connexió amb l'A-26.

Segons ell, la idea és que la volta al nucli urbà d'Olot sigui una realitat el 2022. «És la idea i l'objectiu que nosaltres ens fixem», va expressar el conseller.

Va explicar que per tal de definir el finançament, la Generalitat va explorar la via de fer un sistema de pagament diferit que contemplava la connexió de la variant d'Olot fins a l'AP-7 que va ser descartada per l'encariment que suposava.

Per tant, Rull va indicar que la Generalitat pagarà les obres de la variant d'Olot-les Preses-la Vall d'en Bas amb finançament pressupostari.

La idea és que l'any 2018 el pressupost tingui una quantitat testimonial per pagar les primeres accions i que el 2019 ja es comencin a concretar les partides amb els recursos fins a arribar al nivell d'inversió entre el 2022 i el 2023.

Rull va recalcar que les peces claus del calendari rauen en els estudis informatius de la variant de les Preses i de la connexió amb l'A-26. Va exposar: «Els ajuntaments d'Olot, la Vall d'en Bas i les Preses i la Generalitat ens hem conjurat per poder treballar d'una manera absolutament coordinada». Va reblar que l'estudi informatiu estarà molt ben lligat per part de les quatre administracions.

Va considerar que desbloquejar la variant d'Olot té un impacte econòmic de primera magnitud, i que suposa una millora en la qualitat de vida en els olotins i olotines de les més radicals dels darrers anys. Va definir que suposarà alliberar la ciutat del trànsit que travessa el vial Sant Jordi, un pas que va situar en 20.000 vehicles diaris. Segons el seu criteri, el vial Sant Jordi és el coll d'ampolla més estret de la xarxa viària catalana.

Rull va comparar amb una nina russa el procés de la variant d'Olot. Va dir: «Fins que no tens la nina gran, no pots passar a la següent». Rull va definir el pacte entre els alcaldes i la Generalitat per la variant de les Preses com la peça gran de la nina russa, la segona peça és la diposició de l'Estat a un acord de finançament.