La terminal de Barcelona-El Prat col·lapsada de passatgers que fan llargues estones de cua per culpa de la vaga dels treballadors de l'empresa Eulen responsables dels controls de seguretat previs a l'accés als avions i la de l'Aeroport de Girona-Costa Brava, activa però tranquil·la, sense aglomeracions de passatgers molestos per les esperes. I si davant de situacions dramàtiques com la que viu el primer aeròdrom de Catalunya el gestor aeroportuari Aena optés per donar un paper més protagonista a instal·lacions com les de Vilobí d'Onyar? És la pregunta que plantegen les cambres i patronals gironines, unides sota les sigles del Grup Impuls per Girona (GIG), al Ministeri de Foment, responsable últim d'allò que passa als aeroports espanyols.

GIG assenyalava ahir en un comunicat que, davant «la problemàtica» que perjudica l'operativitat del Prat i, de retruc, «a un bon nombre de turistes i ciutadans que utilitzen aquesta infraestructura aeroportuària» per sortir i entrar de la província a l'agost, ha fet «contactes a diversos nivells» per intentar aconseguir el «retorn a la normalitat el més aviat possible». En aquest context, a banda de reclamar «una solució al conflicte laboral que ha desencadenat tota aquesta sèrie de molèsties i perjudicis», cambres i patronals recorden que «pel que fa a conjunt de país i davant d'aquestes situacions excepcionals» convindria «pensar» que l'aeroport de Girona «pot ser una alternativa per descongestionar l'aeroport del Prat en cas de necessitats derivades de conflictes similars».

«Preparat» per més trànsit

En línia amb això, GIG subratlla que «l'aeroport gironí està preparat per atendre més trànsit aeri, i no només per circumstàncies especials», sinó també per «integrar el creixement de noves connexions de les companyies que hi operen». Arguments no els en falten als empresaris: el Pla Director de l'aeròdrom elaborat pel Ministeri de Foment l'any 2006, en el primer mandat del president socialista José Luis Rodríguez Zapatero i amb al polèmica ministra Magdalena Álvarez com a titular de la cartera, pronosticava que l'any 2020 la terminal de Vilobí d'Onyar acolliria 8,84 milions de passatgers. Un xifra molt poc realista a tenor dels esdeveniments, aventurada en l'època de bonança propiciada per la gran aposta que va fer la línia aèria de baix cost irlandesa Ryanair. L'últim estudi que analitza el futur de l'aeroport i que duu la signatura de l'Estat, el DORA (Document de Regulació Aèria 2017-2021), fa una previsió molt més prudent i situa el pronòstic de passatgers en els 1,66 milions en l'horitzó 2021. Malgrat tot, l'esforç efectuat pel Govern central a l'aeroport des de l'any 2006 ha estat considerable: 150 milions d'euros, als quals se'ls afegirant 20 milions més els propers quatre anys en virtut dels nous projectes d'adequació i millora inclosos en el DORA (alguna de les actuacions ja estan en marxa, com ara la nova pavimentació d'una part de la pista).

Finalment, en Grup Impuls per Girona torna a reclamar un «sistema de gestió aeroportuari més descentralitzat» que atorgui «més paper» als territoris, en aquest cas Catalunya. En això, critica «la política que ha liderat el Govern».