L'informe Anàlisi de la inversió en infraestructures prioritàries a Espanya, de 2017 i elaborat per l'Associació d'Empreses Constructores i Concessionàries d'Obra Pública (Seopan), proposa una selecció de 814 projectes d'infraestructures prioritaris a Espanya que, agregats, representen una inversió de 103.780 milions d'euros i que se centren en 4 àrees prioritàries: aigua, medi ambient, transport i urbanisme. Generarien 994.120 llocs de treball, 78.907 milions d'activitat econòmica induïda i 50.851 milions de tornada fiscal. En tractar-se d'inversions que es troben, o ho han estat, en fase de planificació, la seva execució podria ser abordada en el període 2017/2021. A Girona, el document identifica quatre projectes principals: el desdoblament de la C-66 entre Banyoles i Besalú; la reforma de l'N-152 en el tram Ribes de Freser-la Molina; el desdoblament de l'N-II entre Maçanet de la Selva i Tordera i la perllongació de la C-32 entre Tordera i Lloret de Mar. En cas d'executar-se aquests projectes, asseguren des de Seopan, cada any s'estalviarien a la província 27,6 milions d'euros en «temps».

A favor de l'economia

La millora d'aquestes vies, assenyala, escurçaria notablement el temps que es triga en cobrir els itineraris i això beneficiaria l'activitat econòmica de les comarques afectades. El desdoblament de la C-66 de Banyoles a Besalú comportaria, per si sol, un estalvi anual en temps de 5,4 milions cada any; l'N-II reformada, amb l'etern túnel de Toses -projectat fa dècades- finalment operatiu, estalviaria 6,4 milions cada exercici; l'N-II convertida en A-2 entre Maçanet i Tordera, 7,17 milions (aquest projecte, però, ha quedat desat al calaix del Ministeri de Foment, que a principis d'any va argumentar que amb una millora del traçat actual, que ja s'ha començat a exectuar en alguns trams, n'hi ha prou); i, finalment, la perllongació de la C-32 fins a Lloret de Mar representaria un estalvi anual en temps que Seopan quantifica en 8,6 milions (aquesta obra està suspesa cautelarment pel Tribunal Superior de Justícia; el Departament de Territori i Sostenibilitat, impulsor del projecte, ha presentat recurs amb l'objectiu de desencallar l'obra).

D'altra banda, el document també quantifica «l'estalvi ambiental i social» de cada projecte: ascendiria a 858.000 euros en el cas de la C-66; a 990.000 en el de l'N-152; a 1,12 milions en el desdoblament del tram sud de l'N-II i a 1,3 milions en la perllongació de la C-32 fins a la selva marítima.

En aquest context, l'informe de la patronal que agrupa les grans constructores i concessionàries d'obra pública espanyoles, exposa que «la justificació de les inversions» obeeix, a a les infraestructures d'aigua i medi ambient, a «criteris de compliment de les fites temporals imposats per les Directives» i, per les de transport i urbanisme, a «criteris de rendibilitat social atenent al seu cost-benefici, segons la metodologia utilitzada per la Comissió Europea (CE)».

«Necessitat de país»

En infraestructures d'aigua, Seopan proposa 510 actuacions prioritàries de 12.014 milions d'euros d'inversió repartides en 15 tipologies d'obres hidràuliques. L'informe planteja, a més, 32 actuacions prioritàries de 6.522 milions d'euros d'inversió en infraestructures de medi ambient, centrades en el tractament de residus municipals i el compliment de la normativa europea i del pla estatal de gestió de residus 2016/2022. Finalment, es presenten 272 «actuacions prioritàries» de 85.244 milions d'euros d'inversió, repartides en 7 tipologies d'obres d'infrastructures de transport terrestre centrades en mercaderies i logística (51km), accessibilitat a ciutats (1.066km), xarxes secundàries (460 km), gestió de capacitat (3.762 km) i mobilitat urbana (144 km).

«Invertir en aquestes infraestructures prioritàries és una necessitat del nostre país i un compromís amb el nostre futur i les actuals restriccions pressupostàries no poden servir de justificació per eludir la nostra responsabilitat», assevera Julián Núñez, president de Seopan.