La vaga del pròxim 4 de setembre continua en peu sense que s'hagi arribat a cap resolució definitiva entre examinadors i la Direcció General de Trànsit (examinadorsDGT L'objectiu de la concentració a Madrid que va començar ahir a les onze del matí era negociar una possible suspensió de la vaga indefinida organitzada per part del comitè de vaga de l'Associació d'Examinadors de Trànsit (Asextra). La pujada salarial prevista fa dos anys i la necessitat d'incorporar més professionals en actiu són les dues principals reivindicacions del comitè. Per la seva banda, la DGT va intentar negociar la implantació d'uns serveis mínims a partir de diferents percentatges sense arribar a cap conclusió.

Després de 20 dies de vaga entre els mesos de juny i juliol, marxes lentes i manifestacions diverses, la reunió d'ahir havia de servir per intentar arribar a algun acord entre les dues parts implicades. La setmana passada, el president de la Federació d'Autoescoles de Catalunya, Raül Viladrich, va avisar que si ahir dimarts no s'arribava a cap conformitat, la vaga es podria endurir passant de fer la mobilització de dilluns a dimecres, a fer-la fins al divendres. Preveient el pitjor dels pronòstics, la trobada va acabar en paper mullat i calculant que, «en principi, la convocatòria del 4 de setembre seria de vaga indefinida tots els dies de la setmana durant tota la jornada laboral», confessa Carmen Castro, vicepresidenta de l'Asextra. La mateixa reconeix que els responsables de l'administració, membres de la DGT, «només s'han limitat a convocar serveis mínims en la vaga, no han intentat resoldre que no hi hagi vaga».

Principals motius

Un dels reclams més rellevants per part del comitè de vaga rau en el compliment de la pujada salarial que es va pactar després de les mobilitzacions del 2015. Castro explica que aquesta puja econòmica sorgeix basant-se en «els riscos que comporta aquesta feina, entre accidents, possibles agressions, dificultats tècniques, fred, calor, entre altres». La resposta per part de la DGT ha estat sempre contrària, argumentant que no es poden aprovar increments salarials al marge de la resta de funcionaris de l'Estat que també hi aspiren. Una altra de les queixes es troba en el fet de no revelar els resultats després de l'examen pràctic però, per assumptes burocràtics, s'han d'acceptar o rebutjar els expedients en el moment de l'avaluació. Destaca la necessitat d'incorporar més personal a causa de l'alta demanda i la falta de noves contractacions des de fa anys. Per la seva banda, la DGT ha volgut negociar uns certs serveis mínims durant la vaga, a hores d'ara, sense data final. El director general de la DGT, Gregorio Serrano, en un primer moment ha proposat establir el 65% d'aquesta mena de serveis, una idea que ha estat descartada de seguida pel comitè. Els examinadors han abaixat la xifra fins al 20%, una decisió que els de la Direcció General de Trànsit han considerat insuficient. Finalment, aquests han fixat el valor en el 50%, provocant encara una mala recepció per part del comitè que conclou el comunicat pertinent dient que «s'acaba la reunió sense acords de cap tipus en aquest punt». La situació és insostenible i només a Girona, des de l'inici de les mobilitzacions d'enguany, s'han suspès 1.800 proves, afirma indignada Castro.