L'abandonament dels estudis abans d´hora és, en opinió de la Fundació Jaume Bofill per al qual demanen mesures contundents com acabar amb la segregació de l'alumnat i apostar per la municipalització i la territorialització de l´educació.

En el seu últim informe, l'entitat demana al Departament d´Ense­nyamentamb competències locals per dissenyar, aplicar i avaluar plans per lluitar contra l´abandonament escolar prematur. El de Catalunya és, tal com alerta el document, el tercer més elevat de la zona euro.

Contra l'agrupament per nivells

Aquesta és una de les actuacions que la Fundació Jaume Bofill proposa a partir dels resultats d'una recerca de la sociòloga de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Aina Tarabini. El seu estudi «L'escola no és per a tu: el rol dels centres educatius en l´abandonament escolar» assenyala el disseny del sistema educatiu, les característiques dels centres i dinàmiques escolars com l´agrupament d´alumnat per nivells com a factors determinants perquè alguns joves desisteixin de continuar estudiant. Sobre això, alerta que són un motiu de risc perquè ni tan sols acabin l´Educació Secundària Obligatòria (ESO).

Segons Tarabini, aquesta possibilitat creix entre l´alumnat que ha cursat la Secundària obligatòria en agrupacions homogènies per nivell; una pràctica que la investigadora descriu com a «nociva per als aprenentatges» i, sobretot, per als estudiants més desfavorits perquè -segons recull la fundació- sol implicar «una simplificació i empobriment del contingut» o una pèrdua dels «efectes positius de treballar en grups més heterogenis».

D´altra banda, la sociòloga qüestiona els programes de diversificació curricular, un dels mecanismes que s´utilitzen per atendre la diversitat i que, des del seu punt de vista, «sovint generen efectes perversos». També reclama un pla de xoc contra la segregació liderat pel Departament d'Ensenyament

De fet, proposa canviar l'estructura de l´ESO basant-se en el fet «el disseny tradicional de la Secundària dificulta la prevenció de l´abandonament» perquè, segons l´experta, dificulta la col·laboració dels docents amb altres professionals i tractar el problema d´una manera integral