La feina dels secretaris i interventors municipals ha anat variant amb el pas del temps. Si inicialment estaven centrats en la part més legal de la tasca, la crisi n'ha accentuat la part més econòmica. En l'actualitat, el Reial Decret 424/2017 del 28 d'abril, incrementa les tasques que tenen encomanades i la seva responsabilitat en el control intern de l'administració local.

Als grans ajuntaments, la feina de secretaris i interventors municipals la fan dues o més persones. El problema de l'increment de feina es dóna, bàsicament, en els ajuntaments més petits. La demarcació de Girona té 221 municipis, un 59% dels quals té menys de 1.000 habitants. «Aquesta realitat és la que ha motivat la creació d'aquest nou servei d'assistència», ha assegurat el vicepresident econòmic de la Diputació de Girona, Miquel Noguer.

«Abans els secretaris interventors eren més de lletres i ara han de ser més de números», recorda Noguer. La nova normativa, segons admet el vicepresident, és «complexa» i «rígida» i genera «molts dubtes» entre els funcionaris que hauran d'assumir més tasques. Noguer ha especificat que una de les noves feines de secretaris i interventors municipals és fer el control de les obres que contractin els consistoris. «Això vol dir que, sense ser arquitectes, la legislació els demanarà que afirmin que aquella obra s'està fent com diu el projecte», ressalta. Una situació que qualifica «d'absurda».

Servei als municipis

Davant d'aquesta realitat, la Diputació de Girona ha decidit crear el Servei d'Assistència en l'exercici del Control Intern de les Entitats Locals amb l'objectiu de millorar el control intern de les entitats locals d'acord amb les noves peticions de la legislació. Un servei «molt tècnic», tal com admet Noguer, però «necessari».

El vicepresident econòmic de la Diputació recorda que, a banda de la responsabilitat pròpia del secretari i interventor, també hi ha el risc que «actuï» el Tribunal o la Sindicatura de Comptes. Una situació que «cap ajuntament vol patir», insisteix.

El servei s'estructura en tres eixos: l'assistència en l'organització del control intern de l'entitat, l'assistència en l'exercici de la funció interventora i el suport a l'exercici del control financer.

Jornades de treball

La formació per a personal tècnic i càrrecs electes començarà el 12 de gener. Aquest dia, la Diputació organitza la primera jornada de control intern del sector públic local. En aquest espai de treball s'explicaran els objectius del Reial Decret amb la participació de persones de perfil tècnic com la subdirectora d'Estudis de la Intervenció General de l'Estat, Mercedes Vega, o el síndic de la Sindicatura de Comptes de Catalunya Joan-Ignasi Puigdollers.

Noguer ha volgut posar en relleu que les noves demandes entren en funcionament el mes de març i que la Diputació de Girona ha estat «pionera» en la creació d'aquest servei avançant-se als esdeveniments. L'administració es mostra oberta a compartir l'experiència amb altres territoris on també imperin els municipis petits.