A les comarques de Girona aquests últims dies s´ha tornat a posar sobre la taula el tema de la immigració il·legal. I és que ha guanyat protagonisme arran de l´arribada de diversos camions amb estrangers en situació irregular procedents d´Itàlia.

Des de la Policia Nacional, que és el cos amb competències sobre estrangeria, es veuen els fets amb preocupació. Tot i que el comissari ha explicat aquesta setmana que tenen la seguretat que aquests grups d´immigrants arriben enganyats a Espanya i que el seu destí final no era aquí sinó que havien d´anar a França.

El que passa és que els posen dins de remolcs de camions i els seus xofers, segons s´ha investigat, no tenen ni idea que són a dins del vehicle. I, per tant, acaben essent descoberts en l´última parada o quan el xofer sent soroll.

Després, tal com marca el conveni entre França i Espanya, són retornats cap al país gal, ja que gràcies a les declaracions dels xofers es pot acreditar que provenen d´allà i se´n fa una reemissió. Aquestes arribades de camions estan essent investigades per França i Itàlia. De moment, ja són almenys quatre els tràilers amb polissons a dins que han arribat a terres gironines.

Aquest tipus de transport d´immigrants es considera excepcional a les comarques de Girona i, fent un repàs a l´any passat, el Comissari Coordinador de Fronteres Terrestres de la Policia Nacional a Girona, Luis César Suanzes, explica quines són les vies d´entrada i de sortida d´immigrants a Girona.

Les més habituals són per carretera o per tren. I principalment a través de la Jonquera i Portbou. Una mostra que Espanya és més un espai de sortida d´immigrants que d´entrada és el nombre de reemissions fetes des d´aquí, unes 600. Mentre que els francesos retornen cap a Espanya 2.260 persones que havien travessat la frontera des d´aquí al país gal.

Aquest increment també es deu al fet que França, des dels atemptats de París, té suspès el tractat Schengen i això genera que puguin fer, explica el Comissari, el que s´anomena «refús en frontera». Representa que si els gals troben algú que acaba de creuar la frontera de forma il·legal -per exemple, en un autocar que han aturat al Voló-, immediatament, no fan una reemissió sinó que «els baixen de l´autocar, ens avisen i després els portem cap al Pertús i ens en fem càrrec».

Aquest tipus de tràmit és el que s´ha donat amb algunes famílies sirianes. Aquestes es troben a Espanya amb un permís d´acollida. Però en canvi, diu Suanzes, es tracta d´un document que «no els serveix per a França».

El destí real, però, d´aquestes famílies és «Alemanya perquè tradicionalment és un país on hi tenen lligams», ressalta. L´any passat va succeir això amb set grups a la Jonquera. França va fer un refús en frontera i llavors es va aplicar un protocol de tipus humanitari. El Comissari afegeix que normalment són famílies de sis a set persones i el que volen «és una vida millor, però els hem d´explicar que no poden entrar a França i que han de retornar a on vivien».

En tren per Portbou

Un altre sistema és el que utilitzen grups de menors: pujar en el tren regional que va de Barcelona a Portbou per travessar la frontera. El que ha detectat la Policia Nacional «són menors d´edat que procedeixen de centres d´acollida de Barcelona i que agafen el tren regional sense bitllet».

Fins i tot, com que la Policia Nacional té la seva seu a l´estació, han arribat a trobar «joves que passen pel túnel a peu». Durant l´any passat van interceptar 24 menors a l´estació de Portbou que havien anat a peu o usat el tren. Quan això succeeix, els policies el que fan és fer el tràmit policial corresponent i després deixar-los a disposició de la Fiscalia, que sol reingressar-los en un centre d´acollida.

Entre els altres mètodes utilitzats per estrangers irregulars hi ha els autocars, com ha passat amb les famílies sirianes, però també hi ha alguna persona més atrevida que prova d´anar amb el Tren d´Alta Velocitat (TAV).

Aquests combois, però, com diu el comissari del CNP, «són transports cars i, a més, es fan controls de documentació quan pugen a Espanya i, si arriben a França, quan es creua la frontera se´n troben un altre i es detecta que circulen il·legalment». El responsable de Fronteres de la Policia Nacional diu que són pocs casos però se n´ha arribat a interceptar algun durant els cap de setmana en algun tren d´alta velocitat que uneix la ciutat de Barcelona amb la de París.

Passadors

Finalment cal destacar una altra tipologia: la utilització dels anomenats «passadors». Es tracta d´aquelles persones que per exemple agafen una furgoneta i, a canvi de 25 o 30 euros, ajuden a passar la frontera a diverses persones en situació irregular.

Aquest tipus d´afavoriment a la immigració il·legal és difícil de demostrar, explica el Comissari de Fronteres. Bàsicament, perquè «potser els detectem però després no hi ha maneres que declarin i expliquin que han pagat», diu.

Durant l´any passat se´n van detectar sis, però només a dos se´ls van poder instruir diligències i acusar els passadors.

Aquestes són les principals vies d´entrada de la immigració a les comarques de Girona però Suanzes destaca que, a Espanya, majoritàriament els estrangers en situació irregular entren pel sud i que, pel nord, són pocs en comparació.