Dimarts passat, des de les quatre de la tarda, els camions de més de 7.500 quilos tenien prohibit circular a Catalunya davant el temporal de neu que es preveia a la nit i l'endemà. Una mesura inèdita que els transportistes han criticat perquè creuen que s'hauria d'haver fet «progressivament» i tenint en compte les circumstàncies meteorològiques de cada lloc i no al conjunt de Catalunya. Per exemple, a la demarcació de Girona va començar a nevar dimecres al matí, temps que els transportistes asseguren podrien haver aprofitat per fer serveis i descongestionar el col·lapse que es va produir. Ara, estudien reclamar les pèrdues ocasionades per les restriccions, va assegurar ahir el president de la Confederació Empresarial de Transport per Carretera de Catalunya (CETCAT), Eduard Ayach.

«Estem fent un estudi amb les empreses associades i de les patronals» per «poder fer una valoració econòmica bastant real del que han suposat les restriccions i, si és el cas, demanar el que correspongui», va anunciar. Per exemple, una pèrdua al sector seria el temps dels conductors que «han estat a la cabina durant més de 24 hores» sense fer res i que no poden recuperar. «Al final tenim unes hores marcades de conducció, temps de descans... és un dia de paralització», va dir. «També hi ha les despeses que hagi pogut produir en retards en els llocs on esperaven mercaderia», afegia.

Ayach, un cop passat el temporal, va fer ahir el mateix balanç que dimecres, quan els camioners van poder tornar a circular a partir de les tres de la tarda. «La mesura va ser desproporcionada, ja que no es va tenir en compte el que passava a cada lloc del país». «La situacio no havia passat mai», era la primera vegada que s'havia adoptat la mesura, però ara «hem comprovar que no funciona. El que no podem fer es prendre una mesura per a tot el país», va dir.

Ayach es va reafirmar en una altra crítica: «No se'ns va avisar amb antelació» per planificar-se. A més, «veient que la previsió deia que nevaria cap a la nit, des de les quatre de la tarda de dimarts fins a les 7, 8, i 9 del matí de l'endemà», quan va nevar a Girona, «molts dels vehicles atrapats podrien haver arribat a destí». Podrien, va dir, «tret molts vehicles de les àrees» on van col·lapsar-se. «Està bé que es parin vehicles, però el temps per netejar i seguir circulant», va sentenciar. Els transportistes, que es reuneixen periòdicament amb la Generalitat, demanaran una reunió especial per aquest tema.

Finalment, Ayach va demanar no criminalitzar el sector. «Són una eina per fer arribar productes» i «no són els culpables dels problemes de trànsit» sinó que les infraestructures «són insuficients», amb falta de sortides o aparcaments i necessiten infraestructures «adaptades al sector».